MrOptim
logo
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus, ut hendrerit mi pulvinar vel. Fusce id nibh

Mobile Marketing

Pay Per Click (PPC) Management

Conversion Rate Optimization

Email Marketing

Online Presence Analysis

Fell Free To contact Us
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus

1-677-124-44227

info@your business.com

184 Main Collins Street West Victoria 8007

Top

Jak dobrać optymalne słowa kluczowe?

MrOptim 3 Jak dobrać optymalne słowa kluczowe new

Jak dobrać optymalne słowa kluczowe?

Wybór odpowiednich słów kluczowych jest podstawą optymalizacji strony internetowej, o której opowiadałem już w poprzednim odcinku. Słowa kluczowe pomagają wyszukiwarce skategoryzować treść strony, są też jednym z elementów, na bazie których wyszukiwarka dobiera strony, które wyświetli w wynikach wyszukiwania. Wybór odpowiednich słów kluczowych ma też nieco szerszy marketingowy charakter – m.in. pozwala nam uzyskać informację o tym, w jakim kierunku powinna podążać nasza oferta oraz jak możemy ją rozbudować, by stać się jeszcze bardziej konkurencyjnymi w sieci. Jak zrobić to dobrze, jak wybrać optymalne słowa kluczowe i gdzie ich szukać? Dowiesz się już za chwilę.

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Nie możesz teraz oglądać? Nic straconego – posłuchaj podcastu!

Czytaj cały wpis. Miłej lektury.

 

Nie ma jednego sposobu na odnalezienie optymalnych dla nas słów kluczowych. Szczególną trudność przysparza nam prawidłowa klasyfikacja słowa kluczowego – jako atrakcyjne dla nas lub też nie. Postanowiłem pokazać proces, który zazwyczaj przeprowadzam szukając i oceniając użyteczność i przydatność słów kluczowych w optymalizacji kampanii. Spisałem go w trzech prostych krokach, które wg mnie można przeprowadzić dla każdej kampanii, dla dowolnej branży. A więc od początku.

Krok I. Przygotuj listę słów kluczowych

Krok pierwszy – przygotuj listę potencjalnych słów kluczowych. W tym kroku przedstawiłem kilka pomysłów na to gdzie szukać słów kluczowych.

Twoja oferta – przyjrzyj się swojej dotychczasowej ofercie, zastanów się przez chwilę z jakich mniejszych elementów, mniejszych usług, się składa. Spisz je wszystkie w postaci 2-3 wyrazowych haseł. Analogicznie rozpisz też usługi, które chciałbyś oferować.

Twoja konkurencja – każda firma, nawet ta najbardziej innowacyjna zawsze z kimś konkuruje. Zrób listę pięciu stron należących do twojej konkurencji, które uważasz za lepsze od twojej, które pojawiają się w wyszukiwarce częściej niż twoja. Sprawdź słowa pojawiające się w tytułach podstron i usług. Zastanów się czy chciałbyś i możesz rozszerzyć o nie swoją ofertę. Dodaj je do swojej listy.

Narzędzia SEO – Skorzystaj z dostępnych narzędzi ułatwiających szukanie słów kluczowych. Narzędzia te sugerują nowe słowa kluczowe w oparciu o te, które masz już na liście. Najpopularniejsze z nich to Planer słów kluczowych Google, który pokaże nam zasięg danego słowa kluczowego. Przydatne mogą okazać się też Ubersuggest czy Keyword Tool, które przedstawią nam dużo bardziej rozbudowane propozycje słów kluczowych na bazie tych, które już mamy.

Jeśli twoje poszukiwanie słów kluczowych to tylko jednorazowa zabawa, możesz też skorzystać z narzędzi komercyjnych, które często udostępniane są na darmowy okres próbny np. Ahrefs, czy Moz Keyword Explorer, który poza informacją o słowach kluczowych, bada również konkurencję w wynikach wyszukiwania.

Sugestie Google – to prosty sposób na szukanie słów kluczowych, o którym bardzo często zapominamy. Wpisując w wyszukiwarkę pytanie, w czasie rzeczywistym pojawiają się bowiem podpowiedzi – sugestie, proponowane w oparciu o najczęściej szukane hasła i tematy. Sugestie te to nic innego jak sugestie słów kluczowych, które warto przejrzeć. Propozycje słów kluczowych Google przedstawia nam również w postaci tzw. podobnych wyszukiwań. Znajdziemy je na samym dole strony pod wynikami wyszukiwania. Tak samo jak w przypadku sugestii warto zaglądać w te miejsca poszukując słów kluczowych do naszych kampanii.

Krok II. Oceń ich konkurencyjność i wagę

Skoro masz już listę słów kluczowych, to chcąc ocenić ich atrakcyjność, musisz je dokładniej zbadać . Ja zazwyczaj badam swoje słowa w oparciu o trzy najistotniejsze dla mnie parametry: zasięg, konkurencyjność i wagę.

Informację o zasięgu danego słowa kluczowego odnajdziesz np. w Planerze słów kluczowych Google lub też Moz Keyword Explorer. Co prawda, w Google jeśli nie prowadzisz kampanii AdWords, informacje te są ograniczone do dość szerokich rzędów wielkości, które nie dają dokładnej informacji o liczbie wyszukiwań. Niemniej jednak w dalszym ciągu dają ci punkt odniesienia.

Konkurencyjność fraz sprawdzisz np. mierząc autorytet stron, które znajdują się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Możesz użyć do tego darmowego narzędzia Domain Authority Checker. Jeśli zdecydowana większość stron w top 10 będzie miała ten współczynnik dużo wyższy od twojego, to walka o pozycje będzie trudniejsza.

Na koniec musisz ocenić wagę, jaką dane słowo kluczowe ma dla ciebie, w zestawieniu z innymi z listy.

Jeśli mam wąską listę słów kluczowych często wpisuję sobie w tabelę informacje okrojone – mała, średnia, duża, lub wartość od 1 do 10. W przypadku dużo bardziej obszernych list słów kluczowych warto przyjąć nieco bardziej skomplikowany zakres oceny np. procentowy.

Teraz czas na selekcję. Jak widzisz, dziś za przykład posłużyła mi branża stomatologiczna. Jeśli więc, dopiero zaczynasz pracować nad optymalizacją strony internetowej lub jest to nowa strona, sugerowałbym usunięcie z listy słów, na których mamy największą konkurencję, a także tych o stosunkowo niskim zasięgu i stosunkowo dużej konkurencji, które dodatkowo mają dla ciebie małą wagę. Na koniec możesz usunąć te, które mają dla nas małą wagę, ale bądź ostrożny, często bowiem nie doceniamy potencjału słów kluczowych, szczególnie tych rozbudowanych.

Krok III. Oceń ich przydatność

Pozostałe na liście słowa kluczowe uporządkuj pod kątem ich przydatności. Może się bowiem okazać, że np. „wybielanie zębów a plomby”, które mimo, że nie jest dla nas priorytetem, ze względu na dużą ilość wyszukiwań warto w jakiś sposób umieścić na stronie, np. jako temat publikacji na blogu firmowym.

Ja swoje słowa zazwyczaj dzielę na trzy kategorie – główne (słowa, które stanowią trzon strony), słowa produktowe (stanowiące uzupełnienie, np. jako szczegółowa oferta usług lub produktów), a także słowa, które mogą być doskonałym tematem publikacji.

(Portret) Jak widzisz dobór odpowiednich słów kluczowych wpływa nie tylko na optymalizację strony, ale może być też zaczątkiem lub uzupełnieniem strategii marketingowej. Na dziś to wszystko, zapraszam do subskrybowania mojego kanału, a także na kolejny odcinek z serii MrOptim przy tablicy. Do zobaczenia.

Podobne wpisy: