MrOptim
logo
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus, ut hendrerit mi pulvinar vel. Fusce id nibh

Mobile Marketing

Pay Per Click (PPC) Management

Conversion Rate Optimization

Email Marketing

Online Presence Analysis

Fell Free To contact Us
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus

1-677-124-44227

info@your business.com

184 Main Collins Street West Victoria 8007

Top

Jaka domena pod SEO?

Jak wybrać domenę pod SEO MrOptim #15 845x475

Jaka domena pod SEO?

Jaką domenę wybrać – com czy pl? Czy lepiej zdecydować się na domenę ze słowem kluczowym w nazwie czy wybrać bardziej abstrakcyjną, ale za to krótszą nazwę? Kiedy warto zapłacić więcej np. na giełdzie domen i czy ta inwestycja jakkolwiek nam się zwróci? Kto z nas nie zastanawiał się nad tymi pytaniami? Dlatego dziś porozmawiamy sobie o tym jak oceniać atrakcyjność domen pod kątem ich przydatności dla SEO. Jest kilka czynników, na które powinniśmy zwrócić uwagę jeśli chcemy zakupić domenę konkretnie pod pozycjonowanie.

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Wiek domeny

Pierwszym czynnikiem jest wiek domeny. Mierzony jest od momentu pierwszej rejestracji domeny. Jak sprawdzić wiek domeny? Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę domain age checker, by pokazała wam się lista kilku narzędzi do sprawdzania wieku domen. W skrócie, im starsza jest nasza domena, tym teoretycznie lepiej. Zależność ta wydawać się może prosta i faktycznie taka będzie, jeśli spełnione pozostaną kolejne czynniki, równie istotne takie jak np. historia domeny.

Historia domeny

Czyli jakie było dotychczasowe przeznaczenie domeny, która nas interesuje? Co było dotychczas na tej domenie? Oczywiście najbardziej istotne będą te strony, które są powiązane kontekstowo z naszą działalnością. Dlaczego? Z uwagi na kolejny punkt czyli profil linków.

Linki kierujące do domeny

To ogromna wartość każdej domeny. Dlaczego? Bo po tych linkach cały czas przechodzą zarówno boty jak i użytkownicy. Warto więc sprawdzić ile linków prowadzi do domeny, którą chcemy kupić. Skąd są te linki? Z jakich stron? Czy są to linki ze stron powiązanych kontekstowo z naszą działalnością? Takie linki nie tylko wspierają ranking naszej strony, ale mogą po prostu zwiększyć ruch na naszej stronie i przyciągnąć nowych użytkowników. Budowanie bazy linków, które kierują do naszej witryny to codzienność każdego kto pozycjonuje swoją stronę internetową. Jeśli więc możemy przejąć dobre linki wraz z daną domeną, jest to dla nas zwyczajnie jeszcze cenniejszy zakup. Ilość linków i ich profil sprawdzić możemy np. przy pomocy wersji testowej narzędzia Ahrefs.

Domena .pl czy .com

Wyjaśnijmy sobie czym są te nazwy. Zarówno com jak i pl to domeny najwyższego poziomu. Domena com to domena firmowa, skrót pochodzi od angielskiej nazwy „company”. Domena pl to domena krajowa przypisana do terytorium Polski.

Jaka domenę kupić? To pytanie jest szczególnie ważne dla wszystkich, którzy chcą np. wyjść ze swoją działalnością na rynki zagraniczne. Powinniśmy w pierwszej kolejności starać się wybrać domenę krajową, czyli dla Polski będzie to domena pl, dla Włoch it, dla Wielkiej Brytanii co.uk.  Domena krajowa jest domeną cieszącą się zwykle największym zaufaniem wśród odbiorców z danego kraju. I tu znów wracamy do tematu link buildingu – jeśli kupujemy domenę z historią, to jest większa szansa, że będzie ona miała również właśnie „krajowy” profil linków, które będą do niej prowadzić. Nie pozostaje to dla nas bez znaczenia. Osobom planującym ekspansję proponuję zastosowanie tej prawidłowości analogicznie dla wszystkich innych domen krajowych. Warto jednak przy tym wspomnieć, że sama domena i jej przekierowanie niezbyt pomoże nam w pozycjonowaniu polskiej strony na rynek innego państwa. Zawsze będę zdania, że nasz kolejny sklep skierowany np. na rynek włoski, trzeba postawić od nowa i pozycjonować indywidualnie na ten rynek.

Przy temacie domen mamy jeszcze dwie kwestie, na które chciałbym zwrócić wasza uwagę:

Domeny regionalne – waw.pl, krk.pl są to domeny, na które może się skusić każdy kto prowadzi lokalny biznes, i nie udało mu się kupić interesującej go domeny pl, czy com.pl

Domeny edu – warto się na nie skusić zwłaszcza jeśli nasz biznes można zakwalifikować do branży edukacyjnej. Domena z taką końcówką cieszy się bardzo dużym zaufaniem zarówno użytkowników jak i Google.

Słowo kluczowe w nazwie domeny

Nie jest to czynnik rankingowy. Wraz z każdą kolejną aktualizacją algorytmu Google widzimy, że nacisk położony jest szczególnie na wartościową treść strony. Słowo kluczowe w adresie url dodać możemy również po slashu. slowokluczowe.pl lub domena.pl/slowo-kluczowe

Ja osobiście stawiam na krótkie i proste do zapamiętania nazwy domen, które są łatwe do zapamiętania i nie sprawiają trudności w zapisie czy dyktowaniu.

Myślnik w nazwie domeny

Istnieje błędne przekonanie, że dzielenie słów kluczowych w domenie myślnikiem, szczególnie w przypadku domen składających się z dwóch słów ma jakiekolwiek znaczenie dla SEO. Myślnik w domenie, a szczególnie kilka myślników kojarzy się nam mocno ze spamerskimi stronami.  Patrząc na ten problem z pragmatycznego punktu widzenia taki zapis jest też trudniejszy w przekazywaniu i zapamiętaniu.

Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać przynajmniej część pytań jakie nasuwają wam się w momencie, gdy stoicie przed decyzją o zakupie czy to pierwszej, czy kolejnej domeny. Zapraszam was również do subskrybowania mojego kanału, by nie przegapić żadnego odcinka, wystarczy kliknąć w ten czerwony przycisk pod filmem w serwisie YouTube. W najbliższym czasie chciałbym też uruchomić nowy format czyli Q&A, dlatego jeśli macie jakieś pytania związane właśnie z tematem zakupu domen pod SEO zostawcie je pod tym odcinkiem.

Podobne wpisy:

  • na pewno wielu blogerom przyda się Twój post 🙂

  • ja posiadam domenę od jakiś dwóch miesięcy, wykupiłam pl bo tak mi się wydawało że będzie najlepiej 😉

  • Anastazja K.

    Bardzo przydatne porady. sama w poniedziałek przeszłam na własną domenę i długo się zastanawiałam co lepiej wybrać .com czy .pl. W koń postawiłam na .pl i widzę, że to był słuszny wybór 🙂

  • Hej Adam, a co myślisz o kupowaniu kilku domen, które prowadzą w jedno miejsce? Kiedyś spotkałem się z takim zabiegiem i nie jestem pewien jak to się ma do wyszukiwarek. Moje odczucia były mieszane, bo troszeczkę mi się to właśnie kojarzyło ze stronami „spamerskimi”.

    • To często pojawiający się pomysł 🙂 Panuje powszechna opinia, że dopasowanie słów kluczowych na poziomie domen przekierowujących do głównej strony pomaga jej pojawić się wysoko w Google. Niestety jest ona błędna. Sama domena kupiona pod przekierowanie nie ma żadnego znaczenia, bo finalnie indeksowane są przecież adresy url zawierające rzeczywiste treści. By opisać to bardziej plastycznie – domeny kierujące do głównej domeny pełnią funkcję jedynie „znaku drogowego” dla użytkowników, który ma ich doprowadzić w miejsce docelowe. Można by stawiać landing page na tych domenach i dopiero wtedy kierować do głównej strony, ale to pracochłonne i obawiam się, że również mało efektywne 🙂