MrOptim
logo
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus, ut hendrerit mi pulvinar vel. Fusce id nibh

Mobile Marketing

Pay Per Click (PPC) Management

Conversion Rate Optimization

Email Marketing

Online Presence Analysis

Fell Free To contact Us
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus

1-677-124-44227

info@your business.com

184 Main Collins Street West Victoria 8007

Top

Jakie teksty pisać – długie czy krótkie?

Jakie teksty pisać - krótkie czy długie MrOptim #21

Jakie teksty pisać – długie czy krótkie?

Ogromny natłok informacji, którymi codziennie jesteśmy bombardowani przeglądając portale internetowe czy serwisy społecznościowe, gdzie merytoryczne artykuły branżowe przeplatają się z, co tu dużo mówić, zupełnie do niczego niepotrzebną nam treścią, sprawia, że właściciele firm, mają niezwykle trudne zadanie. Muszą po pierwsze zwrócić uwagę swoich odbiorców, a po drugie zainteresować ich swoimi produktami czy usługami. Czy dziś faktycznie czytamy tylko nagłówki? Czy większe szanse na przebicie mamy pisząc długie, czy krótkie treści? Które z nich powinniśmy tworzyć? Postaram się Wam nieco pomóc odpowiedzieć na te pytania.

Zobacz całą treść na YouTube

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

 

Nie możesz teraz oglądać? Nic straconego – posłuchaj podcastu!

 

Czytaj cały wpis. Miłej lektury.

Długość

Na początek odpowiedzmy sobie na pytanie co rozumiemy przez długi, a co przez krótki tekst. Obecnie za krótki przyjmuje się tekst zawierający do 1 000 słów. Natomiast w przypadku długich tekstów granica ta nie jest już tak wyraźna, bo zaczyna się od 2 000 słów a kończy… w ekstremalnych przypadkach nawet na 10 000 słów.

To na co chciałbym zwrócić waszą uwagę to jednak fakt, że granice te przesuwają się cały czas w górę. Niegdyś wystarczyło 400 słów, dziś wielu specjalistów z branży twierdzi, że najlepiej pisać teksty w okolicach 1500-2000 znaków.

Cel biznesowy

Odpowiedź na pytanie o to jakie treści powinniśmy tworzyć nigdy nie jest prosta, zawiera dużo zmiennych, które musimy wziąć pod uwagę i wbrew pozorom nie są to czynniki z zakresu SEO. Najważniejsze jednak jest w tym wszystkim to, co sprzedajemy – jakie produkty lub jakie usługi – i jaki efekt mają przynieść nasze teksty, jaki mają cel biznesowy.

Produkty i usługi techniczne/technologiczne/specjalistyczne

Długie teksty idealnie sprawdzą się tu jako karma dla pasjonatów czy też obecnych klientów, którzy chcą zwykle wiedzieć wszystko o danej usłudze czy produkcie lub zwyczajnie potrzebują szczegółowej specyfikacji produktu, by ocenić jego wartość przed zakupem. Cenne będą więc obszerne teksty ukazujące złożone aspekty naszych produktów, które będą dużo tłumaczyć, pokazywać, edukować i dawać wyczerpujące odpowiedzi na merytoryczne pytania.

Nie oznacza to, że nie ma tu miejsca na krótkie treści, które doskonale sprawdzą się w tym przypadku jako aktualności, informacje o zmianach, czy też szybkie odpowiedzi na proste lecz częste pytania.

Produkty wysokiej jakości

Od tego rodzaju produktów oczekuje się wiele i więcej się też wymaga. Nasze treści muszą więc pokazywać często szczegółowe niuanse, każdej usługi czy produktu, zwłaszcza, że przy tego rodzaju produktach zazwyczaj faktycznie mamy dużo do opowiedzenia, np. odnośnie technologii produkcji, użytych materiałów, czy rozwiązań.

Musimy jednak pamiętać, że szczególnie w przypadku produktów, czy usług luksusowych bardzo często znaczenie mają nie tyle same rozwiązania czy materiały, co konkretne emocjie, które wywołują i których pożądają potencjalni klienci. Tu doskonale sprawdzą się krótsze treści zawierające wyszukane słowa i odwołania do uczuć, wrażeń i emocji.

Nowe produkty (debiuty rynkowe)

W tym przypadku, głównym problemem jest to, że potencjalni odbiorcy są zwyczajnie mało świadomi takich produktów. Szczególnie w przypadku nowych usług, bardzo często musimy zwyczajnie edukować swoich odbiorców, by w ogóle zrozumieli ich idee. Przydatne tu mogą okazać się wiec analizy czy porównania, które działają na wyobraźnię i pomagają pokazać sens i korzyści wynikające z ich zakupu.

Niestety, nim do tego dojdzie wpierw musimy w ogóle dotrzeć do odbiorców i ich zainteresować. W tym celu trzeba iść w ilość, kosztem objętości, a treści takie jak niecodzienne testy czy ciekawostki, które będą nas prowadzić do danego produktu są najlepszym sposobem na przykucie uwagi.

Produkty „low cost”

Produkty „low cost” to produkty, przy zakupie których zbyt długo się nie zastanawiamy. Wynikają one raczej z naszej konkretnej potrzeby niż zachcianki. Mogą to być zarówno książki, jak i sprzęt RTV czy AGD.

Nie potrzebują one opasłych opisów, gdyż przy ich promocji zależy nam na tym by przypominać odbiorcom o produkcie, utrzymując przy tym określoną częstotliwość. Niemniej jednak, również przy tego rodzaju produktach czy usługach jedno konkretne i trafne opracowanie, analiza, czy porównanie, w którym znajdą się wszystkie odpowiedzi na najczęstsze pytania, może dać więcej niż 10 krótkich tekstów. Zaoszczędzi nam bowiem czas, który poświęcilibyśmy na ich szukanie.

SEO

Przechodząc do tego, jaką wartość mają krótkie i długie teksty dla pozycjonowania, musisz wiedzieć że obie formy mają w tym zakresie swoje zalety.

Długie teksty sprzyjają budowaniu długiego ogona słów kluczowych, często bowiem odmieniamy i rozbudowujemy w nich swoje słowa kluczowe, w sposób bardzo naturalny. Nie bez znaczenia jest też to, że użytkownicy, którzy będą je czytać od deski do deski spędzą  więcej czasu na naszej stronie. Dodatkowo możemy też urozmaicić ich treść przez inne formaty – zdjęcia, grafiki, filmy czy nagrania audio.

Krótkie teksty zwykle publikujemy częściej, bo częściej powstają, jest to niewątpliwy plus w oczach Google’a. Więcej tekstów to też większa liczba różnych słów kluczowych, które możemy w nich zamieszczać. Krótkie treści są chętniej czytane przez odbiorców, a ci niejednokrotnie dzielą się nimi zwiększając też ich zasięg.

Jak widzisz, nie ma jednej odpowiedzi, ale to chyba dobrze, bo zmusza nas to do bardziej szczegółowej analizy naszych aktualnych potrzeb, a często tak się zapędzimy, że nie mamy na to zupełnie czasu. Oczywiście, trzeba pamiętać też o różnicy w kosztach – długie teksty, szczególnie te eksperckie, będą droższe, bo trudniej będzie nam znaleźć copywritera, który poradzi sobie z danym tematem. Krótsze będą teoretycznie tańsze, choć musisz pamiętać, że interesujące pomysły zawsze będą wymagać dłuższego zastanowienia.

Podobne wpisy:

  • Dominika Ławicka

    Prowadzę blog o książkach i też zawsze zastanawiam się, jakiej długości ma być tekst. Bywa różnie, bo sama wytyczam granicę i czasem po prostu mogłabym pisać o jakiejś lekturze w nieskończoność, ale z drugiej strony wiem, że uwaga czytelnika rozprasza się przy zbyt długim tekście. Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do mnie 🙂

  • Joanna Baranowska

    Główna zasada pisania tekstów do internetu to zasada odwróconej piramidy 🙂 Taka konstrukcja tekstu sprawia, że nawet w długim tekście odbiorca szukający konkretów znajdzie je bez trudu na początku.

  • Ciekawe podejście 🙂 Myślałam, że będzie o SEO, a tu się okazuje, że bardziej działa psychologia 🙂

  • Paulina R-w

    trochę chyba tak jest, ze mamy społeczeństwo które nie lubi bardzo długich tekstów…a czasem szkoda 😛

  • Przyznam, że ja nie umiem pisać długich tekstów i też takich nie lubię czytać.
    ps.Przyjemnie się Ciebie słucha 🙂

  • August Ciechociński

    świetny blog i wpis. Obecnie skupiam się na krótszych tekstach, bo są znacznie chętniej czytane przez większość odbiorców. Długi tekst powstaje długo, wymaga większego wysiłku i zaangażowanie, a przede wszystkim czytają go nieliczni.

  • Katka | projekt-wnetrze.pl

    Świetnie przedstawione. Niestety u mnie potwierdza się to, ze merytorycznie długie treści z ogromną ilością wiedzy przyciągają mniej ludzi niż ładne obrazki i krótka treść.

  • Zawsze wyznawałam zasadę – krótko, treściwie, konkretnie. 🙂 Widać trzeba dostosować się nie tylko do produktu, ale i odbiorcy. Czasem jednak trudno jest utrzymać uwagę odbiorcy przy bardzo długim tekście. Ważne aby zachować odpowiednie proporce. 🙂

  • Kiedyś pisałam długie teksty, bo pisanie sprawia mi pryjemność, ale teraz stawiam na krótkie, ale z przytupem 🙂 lepiej działają 🙂

  • W zasadzie uzależniam długość tekstu o d tematyki i szczegółowości potrzebnego do niego tła. Czasem coś uda się w krótszej formie zaprezentować, a kiedy indziej najchętniej zbudowałabym jakiś cykl. 🙂

  • Raz furorę robią u mnie długie, a raz krótkie teksty – to chyba też zakeży od tematyki 🙂

  • Długie teksty mnie męczą. Wolę te krótkie, treściwe i napisane w przystępnym ciekawy sposób. Łatwiej mi wtedy skupić uwagę, a w konsekwencji może nawet zdecydować się na produkt.

  • Dla mnie nie jest ważna długość. Tekst ma być dobry.

  • Czy pozostaje sprawdzać, co w danym przypadku sprawdza się najlepiej 😉
    W każdym razie dzięki za podpowiedzi – przynajmniej nie oszukujesz, że jest jedna złota zasada, powszechnie obowiązująca 😉