Nawet najciekawsze tematy na twojej stronie czy blogu firmowym nie wskórają za wiele jeśli strona z taką treścią nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego dziś praktyczny przewodnik po tym jak krok po kroku samodzielnie zoptymalizować stronę (produktu, czy też usługi) pod kątem jak najlepszej widoczności w wynikach wyszukiwania Google.
Zobacz całą treść na YouTube
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Nie możesz teraz oglądać? Nic straconego – posłuchaj podcastu!
Czyta cały wpis. Miłej lektury.
Wynik wyszukiwania
Zacznijmy od informacji o danej stronie, które pokazują się w wynikach wyszukiwania, w odpowiedzi na zadane w Google pytanie, na które mamy wpływ, możemy je zmienić. Taki wynik dla naszej strony możemy podzielić zawsze na trzy elementy – tytuł, adres url i opis strony.
Tytuł
Staraj się, by tytuł strony był możliwie jak najprostszy, postaraj się umieścić w tytule frazy kluczowe, na których najbardziej ci zależy, ale przy tym pamiętaj, że tytuł musi być ciekawy i jasny także dla użytkowników, bo to oni mają kliknąć w dany wynik i przejść na naszą stronę. Zadbaj więc o to by ich przyciągnął, zainteresował.
W tytule powinniśmy używać słów, które zwiększą szansę na to, by strona, czy też podstrona pojawiła się w wynikach wyszukiwarki. Nie koncentruj się jednak na jednym słowie kluczowym, a szczególnie tym najpopularniejszym, bo zwykle o niego toczy się największa walka wśród konkurencji, a zwycięstwo w niej może nigdy nie nadejść. Używaj wariacji frazy kluczowej, rozbuduj ją, pomocne w tym mogą okazać się słowa, które modyfikują ją, ale przy tym również nadają jej jasny przekaz np. poradnik, przewodnik, sposób na, krok po kroku.
URL
Zadbaj o przyjazny wygląd adresu URL, staraj się by nie zawierał niepotrzebnych informacji, ani niepotrzebnych znaków. Im prostszy adres url tym lepiej. Najlepszym rozwiązaniem na początek jest URL zawierający tylko nazwę twojej domeny i tytułu podstrony np. mroptim.pl/samodzielna-optymalizacja-stron-w Google.
URL jest ważny dla wyszukiwarek, czytają go, identyfikują treść strony, ale również dla użytkowników, którzy coraz częściej omijają strony z niejasnym lub podejrzanym, dziwnie wyglądającym adresem URL.
Meta description/Opis strony
Jeśli twoja strona nie będzie miała opisu meta description to wyszukiwarka sama dobierze sobie zdanie z treści twojej strony, które wyświetli w opisie strony, w wyniku wyszukiwania. Opis strony czytają jednak ludzie, często na nim opierają swoją decyzję o kliknięciu w dany wynik, ważne jest to by był dla nich zrozumiały i interesujący.
Owszem opis strony nie jest już tak mocno brany pod uwagę przez Google jeśli chodzi o pozycjonowanie, nie zaszkodzi jednak dodać do niego frazy kluczowej.
Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
Strona internetowa
H1
Tagi H1 to tag nagłówka, pokazują robotom Google tytuł danej strony, budują hierarchię nagłówków. Tytuł twojej strony zawsze powinien być oznaczony tagiem H1. Zadbaj też o to by w tytule znalazły się wybrane przez ciebie frazy kluczowe.
Zdjęcie
Sprawdź jakiego rozmiaru są zdjęcia wyświetlające się na twojej stronie i zadbaj o to by wszystkie twoje zdjęcia posiadały oryginalnie właśnie taki rzeczywisty rozmiar. System nie powinien ich dodatkowo dopasowywać do rozmiaru w jakim wyświetlane są na stronie.
Renderowanie za dużych zdjęć do mniejszej wielkości wpływa niekorzystnie na czas ładowania strony www. Za duże zdjęcia niepotrzebnie obciążają stronę, a im lżejsza jest twoja strona, tym samym szybciej się ładuje, tym lepiej.
Nie zapomnij też dodać do swoich zdjęć opisów alternatywnych, czyli atrybutu ALT. To wskazówka dla Google dotycząca zawartości zdjęcia, a także miejsce gdzie umieścić możesz frazę kluczową.
H2
Wskaż wyszukiwarce śródtytuły nadając im tag nagłówka h2. Są to również miejsca na kolejne frazy kluczowe, które chciałbyś wykorzystać.
Frazy kluczowe w tekście
Tak jak często powtarzam, rywalizacja o najbardziej popularne frazy to walka o bardzo konkurencyjne pozycje. Rywalizuje o nie najwięcej firm, a tym samym wypozycjonowanie się w oparciu o te frazy to proces długotrwały i pracochłonny. Wykorzystaj optymalnie swój tekst i pamiętaj, że odbiorcy wchodzą na twoje strony w oparciu o wiele kombinacji, wariacji popularnych fraz kluczowych, często mocno rozbudowanych. Zamiast skupiać się na jednej/ dwóch najpopularniejszych frazach spraw by twoja strona mogła znaleźć się w wynikach wyszukiwania również na te mniej popularne hasła. Często strony wypozycjonowane na trzy-cztery mniej popularne hasła, znajdujące się na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania, dają dużo większy zwrot z inwestycji niż strony ledwo łapiące się do pierwszej 10 wyników wyszukiwania na najbardziej popularne hasła.
Linki wychodzące
Linki wychodzące pomagają Google zaklasyfikować tematykę twojej strony. Nie bój się więc linkować do innych stron, ale staraj się linkować tylko do wartościowych treści.
Linki wewnętrzne
Linkowanie do innych treści na twojej stronie to dobry pomysł na to by utrzymać użytkowników na witrynie, a czas odwiedzin ma znaczenie.
Przyciski społecznościowe
Co prawda nie mają ścisłego przełożenia na pozycjonowanie, pamiętaj jednak, że ułatwiają dzielenie się treścią twojej strony zwiększając jej możliwy zasięg. Większa liczba potencjalnych odbiorców twoich treści to też większa szansa na to, że będą oni tworzyć linki prowadzące do twojej strony, dzieląc się nią dalej w sieci.
Podsumowanie
Na koniec pamiętaj, że optymalizacja strony (tzw. on-page SEO) to absolutna podstawa jakichkolwiek działań, które mają na celu zwiększenie widoczności twojej strony w Internecie. O ile w przypadku niszowych dziedzin, faktycznie już sama optymalizacja strony może dać bardzo dobre wyniki, o tyle nie łudźmy się, że wystarczy w walce o najbardziej popularne frazy kluczowe. Pozycjonowanie to bowiem złożony i wielowątkowy proces, a on-page SEO jest tylko jego początkiem.
Tyle na dziś. Zapraszam cię na następny odcinek z serii „MrOptim przy tablicy” oraz do subskrybowania mojego kanału na YouTube. Do zobaczenia.