Czy wiesz, że…?
Udział wyszukiwarki Google na polskim rynku oscyluje od lat wokół 75%. Oznacza to, że większość osób szukających w sieci usług czy produktów dociera do stron internetowych poprzez listę wyników wyszukiwania, które przedstawia im wyszukiwarka Google. Lista ta tworzona jest w odpowiedzi na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Wyniki wyszukiwania, które otrzymujemy, przygotowane są w oparciu o informacje zebrane przez tzw. roboty Google’a, programy, które analizują zawartość i kod witryn internetowych, oceniając je w oparciu o szereg czynników. Twoja strona musi więc jak najlepiej odpowiadać na pytania wpisywane przez użytkowników, a także być przyjazna robotom Google, by miała szanse pojawić się na jak najlepszych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja strony internetowej – (SEO: search engine optimization) to modyfikacja zawartości strony internetowej, a także kodu źródłowego, która ma na celu poprawę widoczności oraz wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Optymalizacja witryn internetowych to zatem nic innego, jak dostosowanie strony do mechanizmów rządzących wyszukiwarką, czyniąc ją w ten sposób bardziej czytelną i widoczną dla robotów internetowych, a przez to pośrednio również dla potencjalnych odbiorców.
Co daje optymalizacja stron pod kątem SEO?
Pozwala stronie osiągnąć wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, a przez to obniża koszty pozycjonowania, czy też kampanii AdWords.
Zwiększa liczbę słów kluczowych i haseł, na które odpowiada strona, pozwalając jej tym samym zaistnieć w wynikach wyszukiwania na możliwie jak największą liczbę różnych fraz wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę.
Wpływa na szybsze indeksowanie strony przez roboty Google, dzięki czemu nowe treści prędzej są dostępne w wynikach wyszukiwania i widoczne dla odwiedzających.
Jest fundamentem późniejszych działań z zakresu link buildingu – pozyskiwania linków kierujących do strony, które są dziś podstawą pozycjonowania.
Zakres optymalizacji, czyli co mogę dla Ciebie zrobić:
Optymalizacja treści strony – musimy pamiętać, że roboty Google w uproszczeniu „czytają” naszą stronę, szukają w niej fraz i słów, wpisywanych przez użytkowników w okno wyszukiwarki. Niezwykle ważne jest więc, by znalazły je na naszej stronie. Optymalizacja treści strony, bloga, czy też sklepu internetowego zawsze dotyczyć będzie elementów takich jak nagłówki stron, tytuły i śródtytuły, treść poszczególnych podstron, opisy produktów, grafiki, czy zdjęcia. Przyjrzeć trzeba się również linkom wewnętrznym i wychodzącym znajdującym się na podstronach.
Optymalizacja struktury strony – architektura strony odgrywa bardzo ważną rolę w procesie indeksowania przez roboty Google. Odpowiednio przygotowana struktura podstron pozwala robotom w łatwy sposób poruszać się po stronie, przechodzić pomiędzy podstronami, indeksować je, a także kategoryzować je i nadawać im wagę. Wielokrotnie wiąże się to z zaprojektowaniem od podstaw lub przeprojektowaniem układu poszczególnych podstron i ich zależności względem siebie. Niezbędnym elementem jest również zmiana długich i nieczytelnych adresów url na proste i czytelne.
Optymalizacja kodu źródłowego strony – roboty Google czytają naszą stronę „od deski do deski”, w tym również kod źródłowy. Zawarte w nim informacje tzw. meta description mogą wpłynąć korzystnie na wyświetlanie strony w wynikach organicznych. Niestety, wolno ładujące się elementy strony, a także blokady uniemożliwiające indeksację stron robotom Google, których możesz nie być świadomy, mogą w tym bardzo zaszkodzić. Dlatego też powinny zostać przeprojektowane.
Pamiętaj że, optymalizacja to proces
Nawet jednorazowa optymalizacja strony, podparta wnikliwą analizą, może w wielu przypadkach dać wymierne wyniki. Pamiętajmy, że Google wciąż zmienia algorytmy rządzące wyszukiwarką, a tym samym skutki naszych jednorazowych działań nie będą trwać wiecznie. Warto jednak wdrożyć kompleksową strategię optymalizacji obejmującą całą sferę działalności firmy w internecie, po to by każde pojedyncze działanie (np. komunikaty w mediach społecznościowych, czy też publikacje w prasie internetowej, każda teść zamieszczona w sieci), pracowało na widoczność naszej strony w wynikach wyszukiwania. Nie czekaj! Jesteś z Poznania lub okolic? Spotkajmy się.