Zazwyczaj do walki o najlepsze pozycje na liście wyników wyszukiwania wykorzystujemy teksty na stronie, wpisy na blogu, rzadziej obrazy czy filmy. I nic w tym dziwnego, gdyż patrząc na strukturę wyników wyszukiwania, jak do tej pory strategia ta miała logiczne wytłumaczenie. To właśnie tego typu treści były głównie pokazywane w wynikach wyszukiwania, więc na tych polach walczono. Jak do tej pory. Wraz z końcem marca Google wprowadziło jeszcze jeden typ plików, które mogą pokazać się w wynikach wyszukiwania – są to podcasty.
Pojawiają się one w wyszukiwarce, w specjalnie osadzonym odtwarzaczu Google przed wynikami organicznymi. Mimo, że obecnie podcasty pokazują się tylko na aplikacji mobilnej Google Search app w wersji 6.5, Google już zapowiada rozszerzenie tej funkcjonalności na przeglądarki Chrome. Optymalizacja naszych podcastów pod kątem wyszukiwarki może więc przynieść nam w przyszłości dużo korzyści. Jak to dobrze zrobić? O tym w dzisiejszym odcinku.Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Kod podcastu
Na początek dosłownie parę słów na temat technicznej strony optymalizacji podcastów. Mówiąc w największym skrócie, odbywa się ona przez wprowadzenie specyficznych danych strukturalnych do kodu naszej strony, które pomagają botom Google’a odpowiednio zaindeksować nasz podcast, jako kanał RSS i udostępnić go dla iTunes, Google Play i innych platform. Google udostępnia webmasterom bardzo dokładne informacje na temat tego jak wygląda to od strony technicznej wraz z kodem, jaki musimy dodać do naszej strony. Link do tych materiałów:
https://developers.google.com/search/docs/data-types/podcasts#rssfeed
Już na tym etapie warto przemyśleć dodawane informacje również pod kątem SEO. W ramach danych strukturalnych możemy dodać m.in. pola title, adres url podcastu, opis podcastu, opis podcastu pobierany przez Google Play, kategorię, a także obraz podcastu. Tak jak w przypadku zwyczajnej optymalizacji, są to miejsca, w których możemy umieścić słowa kluczowe.
Jeśli natomiast mamy stronę opartą o WordPressa, to podcast możemy dodać za pomocą wtyczki PowerPress Podcast, link: https://wordpress.org/plugins/powerpress/
Jest ona dość mocno uproszczona i sprowadza się do wpisania tytułu, adresu url i opisu podcastu, podobnie jak w przypadku zwykłego wpisu blogowego. Wtyczka ta sama dodaje do naszej strony odtwarzacz z treścią podcastu i udostępnia go dla iTunes, Androida i kanału RSS.
Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
Podcast SEO
Przechodząc do optymalizacji, chciałbym dziś zwrócić waszą uwagę na kilka działań jakie możecie wykonać, by możliwie jak najlepiej zoptymalizować swój podcast pod kątem wyszukiwarki Google.
- Tytuł podcastu – jest jednym z priorytetowych czynników dla iTunes, jak i Google czy YouTube. Warto więc zamieścić w nim najważniejsze słowo kluczowe, nie zapominając przy tym, że nasz tytuł powinien być atrakcyjny i interesujący dla odbiorcy.
- Opis podcastu – zarówno meta description, jak i ten pobierany przez Google Play – jest to miejsce, w ramach którego zamieścić możemy istotne informacje, jak i słowa kluczowe, które mają pomóc prawidłowo skategoryzować podcast wyszukiwarce
- Adres url podcastu – postarajmy się, by był czytelny, jasny i zawierał słowa kluczowe, na których nam zależy
- Zdjęcie podcastu – po pierwsze pamiętajmy o dodaniu do zdjęcia opisów alt zawierających istotne dla nas frazy kluczowe. Ponadto postarajmy się, by zdjęcie podcastu było ciekawe, intrygujące. Często to właśnie ono będzie pokazywać się w mediach społecznościowych takich, jak Printerest czy Facebook. Dobre zdjęcie, to łatwy sposób na zwiększenie zasięgu, warto by przykuło uwagę kolejnych odbiorców.
- Strona podcastu – sam podcast to jedno, ale musimy też pamiętać o tym, by nasze działania przyciągały też możliwie jak najwięcej osób chętnych linkować do naszej strony. Linki prowadzące do naszej witryny, szczególnie te z dobrych stron, są dla każdego pozycjonera bardzo ważne. Stwórzmy więc stronę dla swojego podcastu, na której udostępnimy go wraz z innymi treściami wspierającymi i zoptymalizujmy ją pod SEO.
- Opis lub podsumowanie – gdy już zdecydujemy się na budowę strony naszego podcastu w ramach np. naszej strony firmowej dodajmy do niej treści takie jak opis, słowo wstępne lub podsumowanie. Ewentualnie możemy wypisać najbardziej istotne, kluczowe zdania/fragmenty naszego podcastu, po to by zachęcić odbiorców do przesłuchania go w całości.
- Transkrypcja – idąc dalej tym tropem, możemy również dodać transkrypcję naszego podcastu. Pamiętajmy, że Google lubi strony bogate w tekst jak i urozmaiconą treść, w różnych formach.
- Dodatkowe zdjęcia lub grafiki – jeśli to możliwe, dodaj do transkrypcji kilka zdjęć pokazujących cię przy pracy. Takie zdjęcia niwelują dystans pomiędzy tobą a odbiorcami, często bywają też przekazywane dalej np. na wspomnianym już Pintereście czy Facebooku. Daj twoim odbiorcom materiały, które będą mogli tam publikować. Równie dobrym pomysłem mogą być infografiki będące swoistym skrótem tego o czym mówisz w ramach podcastu.
- Wideo – YouTube jest drugą po wyszukiwarce platformą najchętniej odwiedzaną przez użytkowników Google. Treści z YouTube’a często pojawiają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google. Nie zapomnij więc o nim przy produkcji swoich podcastów. Nagranie może pokazywać rzeczywistych uczestników podcastu podczas jego tworzenia albo być zwyczajną prezentacją wspierającą omawiany w danym momencie podcastu temat.
Jak widzicie, Google nie zapomina o podcastach, a wręcz przeciwnie, przygotowuje dla nich specjalne miejsce w wynikach wyszukiwania. Warto więc już dziś zadbać o ich optymalizację pod kątem wyników wyszukiwania, jak i wdrożyć nieco szerzej zakrojone zmiany mające na celu maksymalne wykorzystanie podcastów w strategii SEO.
Zapraszam was również do subskrybowania mojego kanału, by nie przegapić żadnego odcinka, wystarczy kliknąć w ten czerwony przycisk pod filmem w serwisie YouTube. Jeśli macie jakieś pytania związane z tym lub innym tematem, któregoś z moich dotychczasowych odcinków, to zostawcie je w komentarzach – postaram się przynajmniej na część z nich odpowiedzieć w ramach pierwszego Q&A. Przypominam też, że znajdziecie mnie też na Facebooku, Twitterze i LinkedIn.