Zastanawiasz się dlaczego Twoja strona internetowa nie jest widoczna w sieci tak, jak byś tego chciał? Dlaczego nie sprzedaje Twoich usług czy produktów tak, jak tego oczekiwałeś? Chciałbyś wiedzieć co sprawia, że wciąż nie możesz zająć dobrych pozycji na liście wyników wyszukiwania, dlaczego nie możesz dogonić konkurencji? Jeśli tak, to pora byś wykonał audyt SEO swojej strony.
Audyt SEO to analiza strony internetowej, którą wykonuje się, by sprawdzić czy strona jest dostosowana do algorytmu wyszukiwarki. Audyt pozwala zdiagnozować te obszary, które utrudniają stronie wejście na lepsze pozycje na listach wyników wyszukiwania. Audyt strony pokazuje Ci co możesz poprawić oraz pomaga obrać odpowiednią strategię jej pozycjonowania.
Audyt strony może obejmować analizę on-page, czyli tych elementów, które znajdują się na stronie (strukturę strony, jej budowę, zawartość, obecność słów kluczowych), a także analizę off-pagę, czyli tego, co poza stroną. W tym przypadku analizowane są linki kierujące do strony, ich charakterystyka i profil. W tym odcinku zajmę się analizą tego, co znajduje się na Twojej stronie czyli audytem on-page.
Oglądaj na YouTube!
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Analiza widoczności
Najbardziej podstawowy audyt strony, powinien dotyczyć dwóch obszarów. Pierwszym z nich powinna być szczegółowa analiza widoczności. Czyli zbadanie tego kiedy i w jaki sposób Twoja strona pojawia się w wyszukiwarce.
- Widoczność w wynikach wyszukiwania – sprawdź słowa kluczowe w odpowiedzi, na które pokazuje się Twoja strona i pozycje, jakie zajmuje na liście wyników wyszukiwania. By znaleźć wszystkie słowa kluczowe, musisz skorzystać z profesjonalnych narzędzi, np. Senuto, gdzie już za 170 zł netto możesz wygenerować sobie raport i przez miesiąc badać swoją stronę pod kątem widoczności w sieci. Jeśli szukasz bezpłatnych narzędzi, to musze cię zmartwić, nie istnieją. Jeśli dopiero zaczynasz zabawę w SEO, to możesz też robić sobie listę 20-50 haseł, na które chciałbyś się wyświetlać i wpisuj je wyszukiwarkę jedno po drugim sprawdzając, na którym miejscu znajduje się Twoja strona. Możesz też zajrzeć do Google Search Console, jeśli masz skonfigurowaną tę usługę. Tam, w zakładce „Analiza widoczności” znajdziesz słowa kluczowe, po których użytkownicy weszli na Twoją stronę.
- Wynik wyszukiwania – zobacz w jaki sposób strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania, jak wygląda Twój wynik wyszukiwania i czy jego forma zachęca użytkowników do kliknięcia. Na wynik wyszukiwania składają się adres url, tytuł i opis. Więcej o ich optymalizacji opowiem w drugim etapie.
- Liczba zwracanych podstron – wpisz w Google komendę „site:” i nazwę swojej strony i sprawdź czy wszystkie podstrony są widoczne w wyświetlonym zestawieniu. Jeśli nie, to musisz szukać przyczyny.
- Mapa strony – sprawdź czy Twoja strona posiada mapę strony w pliku w formacie XML. Szukaj tego pliku na swoim serwerze w katalogach strony. Otwórz go i sprawdź czy zawiera wszystkie zakładki/podstrony Twojej strony. Mapa strony powinna być kompleksowym schematem, odzwierciedleniem Twojej witryny. Jeśli jakichś stron w niej brakuje, a celowo ich z niej nie usunąłeś, to musisz dodać je do mapy. Jeśli tego pliku nie ma, to czym prędzej go stwórz i zgłoś do indeksowania w Google Search Console.
- Cache – sprawdź zawartość strony w cache wyszukiwarki. Cache to ostatnia zapisana w pamięci podręcznej wyszukiwarki kopia Twojej strony. Używając polecania cache:domena.pl możesz sprawdzić datę zapisania ostatniej kopii. Warto sprawdzić czy strona w cache wyświetla się poprawnie i czy jest kompletna. Jeśli kopia strony w cache różni się, np. nie zawiera wszystkich elementów lub w kopii brakuje jakichś zakładek, to znak, że Twoja witryna nie indeksuje się poprawnie.
- Plik robots.txt – to umieszczany w katalogu głównym strony plik, w którym wskazać możemy te części witryny, które chcemy ukryć przed robotami wyszukiwarek, a tym samym przed zaindeksowaniem. Szukaj w nim komendy noindex i treści, która znajduje się po niej. Warto sprawdzić czy nie ma w nim nic dziwnego, np. komendy, by wyszukiwarka nie indeksowała jakiejś istotnej zakładki Twojej strony.
- Błędy 4xx– na koniec sprawdźmy też czy w ramach naszej strony nie ma stron błędu, np. 404. Przyczyny ich pojawiania mogą być różne. Jeśli się pojawiają, to musisz je wyjaśnić i naprawić. Duża ilość błędnych podstron w ramach strony obniża jej wiarygodność w oczach przeglądarki.
Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
Optymalizacja treści strony
Kolejnym etapem będzie analiza zoptymalizowania kodu, jak i zawartości strony pod kątem SEO. Na tym etapie badamy czy strona jest zoptymalizowana pod frazy/hasła, za pomocą których użytkownicy szukają usług i produktów takich jak Twoje.
- Adresy URL – adres musi być czytelny i przyjazny, nie może zawierać niepotrzebnych znaków czy informacji. Tak jak to już kiedyś mówiłem, najlepiej gdyby adres zawierał nazwę Twojej domeny i tytuł podstrony lub poszczególnych podstron (ścieżkę do niej), oddzielone slashem. Poszczególne słowa w adresie URL muszą być oddzielone myślnikiem. Adres url nie powinien być też długi, powinien się mieścić w 80 znakach. Warto nie tylko przy okazji audytu, ale co jakiś czas badać adresy url pod kątem ich aktualności. Szczególnie adresy prowadzące do nieświadczonych już usług czy niedostępnych produktów warto na bieżąco przekierowywać na inne lub usuwać z indeksu wyszukiwarki.
- Meta title – sprawdź czy tytuły poszczególnych zakładek Twojej witryny mają poprawną konstrukcję. Co przez to masz rozumieć? W tytułach powinieneś używać słów kluczowych, w odpowiedzi na które chciałbyś, by dana podstrona pojawiała się w wynikach wyszukiwarki. Tytuł Twojej strony powinien być możliwie jak najprostszy. Niezbędnym elementem tytułów stron wyświetlających się w wynikach wyszukiwania powinna być też nazwa Twojej firmy. Tytuły nie powinny przekraczać 60 znaków.
- Meta description – to opis strony widoczny w wyniku wyszukiwania. Warto sprawdzić w kodzie html ich obecność. Jeśli Twoja strona nie ma opisów meta description to wyszukiwarka sama dobierze sobie zdanie z treści danej strony, które wyświetli w jej opisie. Jednakże, tworząc samemu opis strony możesz dodać do niego słowa kluczowe jak i zadbać by zachęcał do kliknięcia w Twój link. Sprawdź więc czy dana zakładka ma opis meta, czy znajduje się w nim słowo kluczowe i czy nie przekracza on bezpiecznej granicy 230 znaków.
- Nagłówki <H1> – to tagi oznaczające tytuł danej strony. Sprawdź więc, czy tytuły zakładek na Twojej stronie są oznaczone tagiem H1. W tytułach powinny znaleźć się też słowa kluczowe, najistotniejsze dla danej podstrony. Pamiętaj, że zarówno adresy url, meta tytuły, opisy meta description, jak i nagłówki h1 muszą być unikalne, a więc nie mogą się powtarzać. Ta reguła oczywiście nie sprawdzi się w sklepach internetowych gdzie możesz mieć np. 10 produktów w jednej kategorii różniących się jedynie kolorem. W takich sytuacjach spraw, by informacja o kolorze była elementem różnicującym.
- Treści podstron – niezależnie od tego, czy dana zakładka to opis Twojej usługi czy też strona produktu, musi znaleźć się na niej treść. Im więcej tym lepiej. W mojej ocenie absolutnym minimum są dwa akapity treści, opisu, zawierające około 150-200 słów. Brak treści jest błędem. Treści na poszczególnych stronach muszą być unikalne, nie mogą się powtarzać. Nie kopiuj więc treści jednej podstrony do drugiej, nawet jeśli są to strony różnych wariantów tego samego produktu. Jeśli sam ich nie pisałeś, to sprawdź też, czy nie są to treści skopiowane z Internetu. Najlepiej zrobić to kopiując kawałek tekstu w okno wyszukiwarki. W tekście powinno się znaleźć główne słowo kluczowe przeznaczone dla danej zakładki. Te same słowa kluczowe nie powinny się też dublować na kilku podstronach.
- Grafiki i zdjęcia – grafiki czy zdjęcia na danej stronie powinny posiadać tytuł, jak i opis alternatywny, tzw. opis alt, z głównym słowem kluczowym. Warto też sprawdzić ich rozmiar, czy jest taki, w jakim faktycznie wyświetlają się na stronie. Zbyt duże grafiki często są automatycznie renderowane do mniejszych rozmiarów, co powoduje wolniejsze ładowanie się strony.
- Linkowanie wewnętrzne – jeśli używasz linków wewnętrznych, to powinieneś sprawdzić czy linki te są widoczne przez roboty, czy mogą się po nich poruszać. Informacje takie możesz znaleźć w ustawieniach strony (jeśli korzystasz z CMS) lub w kodzie źródłowym. Szukaj tam komendy nofollow znajdującej się przy danym linku, komenda taka przy linku sprawia, że robot nie podąża za tym linkiem. W anchor tekstach, czyli słowach, które są linkiem powinny znaleźć się słowa kluczowe, najlepiej zbieżne ze stronami, do których prowadzą. Warto sprawdzić też ich liczbę – zbyt dużo linków pojawiających się w treści każdej podstrony może zostać uznane za czynnik negatywny. Nie ma czegoś takiego jak maksymalna liczba linków na stronie. Zwyczajnie dodawaj linki tylko tam, gdzie jest to ewidentnie konieczne.
- Szybkość ładowania strony – na koniec dla pewności sprawdź czas ładowania się strony i poszczególnych zakładek i zobacz jakie elementy architektury najbardziej ją opóźniają. Często warto je przebudować lub zupełnie z nich zrezygnować. Informacje takie znajdziesz np. korzystając z darmowego narzędzia GT Metrix.
Ten podstawowy audyt SEO możesz wykonać nawet we własnym zakresie, korzystając z darmowych narzędzi lub inwestując w nie kilkaset złotych. Taka, nawet pobieżna analiza strony, pomoże Ci ocenić, czy Twoja strona nie wymaga poprawy. Choć w sieci bez problemu znajdziesz dużo firm oferujących darmowych audyt SEO, to pamiętaj, że zautomatyzowane audyty generowane przez oprogramowanie sprawdzają strony w oparciu o dany zestaw czynników, nie są w stanie ocenić np. poprawności doboru słów kluczowych, czy jakości tworzonych za ich pomocą komunikatów. Tu niezbędny jest człowiek.