CTR, czyli Click To Rate, to wskaźnik pokazujący procentowy stosunek pomiędzy liczbą kliknięć w naszą reklamę a liczbą wyświetleń naszej reklamy. CTR pokazuje zatem efektywność naszych działań. Im wyższy CTR tym bardziej trafna jest nasza reklama. Niski CTR, na poziomie kilku procent, powinien bowiem martwić. Co nam bowiem po tym, że nasza reklama wyświetla się setkom użytkowników/ potencjalnych klientów, skoro zaledwie kilku z nich w nią klika? Dlatego też dziś pokaże Wam kilka sposobów na to jak podnieść CTR w swoich kampaniach AdWords.
Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://youtu.be/HPDEaXYCJgQ
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Stwórz jasną strukturę kampanii
Po pierwsze nie wrzucaj wszystkiego do jednego worka. Optymalizując kampanie bardzo często widzę kampanie, złożone zaledwie z dwóch czy trzech grup reklamowych, z jedną bardzo podobną treścią reklamy, ale za to obsługujące dziesiątki słów kluczowych, dotyczących bardzo różnych obszarów. Taka organizacja kampanii to zły pomysł. Jeśli Twoja reklama mając w nagłówku np. Szpital Św. Józefa Poznań, wyświetla się na hasło „dermatolog Poznań”(bo takie hasło, takiego specjalistę chcesz promować), to bardzo prawdopodobne, że widząc Twoją reklamę użytkownik kliknie w reklamę konkurencji, która będzie miała treść dużo trafniej dopasowaną do danego zapytania użytkownika.
Planując lub przebudowując swoją kampanię AdWords zawsze grupuj hasła o podobnej tematyce, dotyczących jednego obszaru np. konkretnej usługi, czy grupy produktów. Wydziel te hasła do osobnych grup reklamowych i stwórz dla nich lepiej dopasowane reklamy, które kierować będą na możliwie jak najbardziej trafne strony docelowe.
Na tym etapie wyodrębnić możesz także hasła o wysokim CTR, dla których przygotujesz dedykowana, jeszcze lepiej dopasowaną reklamę.
Przygotuj najlepsze treści
Jak masz to rozumieć?
- Używaj słów kluczowych w swoich reklamach – w tytule, opisie jak i adresie URL widocznym w reklamie. Reklama wykorzystująca w treści dopasowane do zapytania użytkownika słowa kluczowe to jasny komunikat dla użytkownika, że klikając w reklamę znajdzie się na stronie o poszukiwanej przez niego tematyce.
- Dodaj główne zalety swojej oferty – jeśli Twoja oferta ma cechy, które mogą stanowić istotną przewagę nad konkurencją np. wysyłka w 24h, darmowa dostawa, aktualna promocja, , to umieść te informacje w treści swojej reklamy.
- Zamieść konkretne informacje – jeśli za decyzją o wyborze Twojego produktu lub usługi może przemawia jego konkretna cecha, to umieść tę informację w treści reklamy.
- Wykorzystaj liczby – liczy to element treści, który rzuca się w oczy. Jeśli możesz pochwalić się jakąś liczbą zrób to np. 3000 sprzedanych egzemplarzy, 100% pozytywnych opinii, 20 lat na rynku.
- Przyciągnij uwagę swoim nagłówkiem – jest na to wiele sposobów, podpowiem Ci jeden – bądź aktualny. Jeśli np. prowadzisz kwiaciarnie wysyłkową, a zbliża się 26 maja, czyli dzień matki, to przygotuj na tą okazję dedykowany tekst reklamy.
Wykorzystaj rozszerzenia
Rozszerzenia, to dodatkowe informacje, które w różnej formie możesz dodać do swojej reklamy. Im więcej informacji zawiera reklama, tym większa szansa, że któraś z nich zainteresuje użytkownika, a w efekcie doprowadzi do kliknięcia w Twoją reklamę. AdWords daje nam do dyspozycji następujące formaty rozszerzeń:
- Rozszerzenia połączeń – aktywny numer telefony, po kliknięciu w który następuje połączenie. Można go wykorzystać do promocji usług, które w zasadzie wymagają szybkiego kontaktu telefonicznego – np. pomoc drogowa.
- Rozszerzenie linków do podstron – pozwala dodać do reklamy dodatkowe linki z opisem, podlinkować inne podstrony, które mogą zainteresować użytkownika.
- Rozszerzenia objaśnień – to miejsce na dodatkowe informacje, których nie udało Ci się zmieścić w nagłówkach lub opiach reklamy.
- Rozszerzenie wiadomości – pozwala wysłać do Ciebie maila z poziomu reklamy
- Rozszerzenie lokalizacji – szczególnie w kampaniach, gdzie istotna jest odległość pomiędzy użytkownikiem a Twoją firmą, punktem obsługi klienta. Często to właśnie lokalizacja decyduje o wyborze danej firmy.
- Rozszerzenie cen/promocji – to funkcja pozwalająca na dodanie do reklamy informacji o cenach, promocjach i wyprzedażach.
Specjalista Google Ads. Kampanie dla usług B2B i sklepów internetowych. Sprawdź mnie.
Aktywnie zarządzaj budżetem
Nie chodzi mi tu o to byś podnosił lub obniżał budżet dzienny czy miesięczny, a raczej o to byś w ramach aktualnego budżetu starał się jak najlepiej promować te słowa kluczowe, które dają szanse na poprawę CTR. Jak to zrobić?
- Usuń ze swojej kampanii słowa kluczowe, które generują wyświetlenia, ale nie notują kliknięć w reklamę.
- Usuń z kampanii słowa kluczowe o bardzo niskim CTR. Pozyskane w ten sposób środki możesz przesunąć na słowa kluczowe o wysokim CTR.
- Zwiększ stawkę za klikniecie w słowa kluczowe notujące zadowalający dla Ciebie CTR, ale średnia pozycja reklamy pokazującej się w odpowiedzi na nie jest równa 1,0. Większa stawka za kliknięcie pozwoli im się pokazywać wyżej na liście wyników wyszukiwania.
Zmniejsz zasięg kampanii/grup/słów
W celu poprawy klikalności w reklamy najczęściej decydujemy się na zwiększenie ich zasięgu. Nie pomoże to jednak nam poprawić CTR. Chcąc poprawić CTR warto zastanowić się nad zmniejszenie zasięgu kampanii. Można to zrobić ograniczając się do najlepiej rokujących słów kluczowych, o którym opowiadałem w poprzednim punkcie. Co jeszcze możemy zrobić?
- Dopasowania – przede wszystkim użyć dopasowań słów kluczowych. Mówiłem już o nich w innych odcinkach. Linki do nich znajdziecie w opisie filmy. Dopasowania pozwalają zawęzić listę słów kluczowych i ich odmian, na które pokazywać się będzie nasza reklama. Możemy dzięki nim pokazywać się tylko na najlepiej konwertujące hasła.
- Wykluczenia – wykluczenia to listy niechcianych słów kluczowych, które tworzy się po to by wskazać słowa, na które nie chcemy się pojawiać z reklamą. Dla przykładu, jeśli w swojej ofercie mamy ekspres ciśnieniowy, ale akurat nie mamy go w kolorze czerwonym, to możemy wykluczyć słowo czerwony. Sprawi to, że nasza reklama nie będzie pojawiać się na zapytania o czerwony ekspres ciśnieniowy.
- Lokalizacje – AdWords pozwala nam zarządzać obszarem geograficznym, na jakim chcemy bo pojawiała się nasza kampania reklamowa. Prowadząc pizzerię z dowozem do 5km możemy ograniczyć kampanię promieniem 5 km od naszej pizzerii. Prowadząc szeroką kampanię ogólnopolską warto analizować sobie kliknięcia z różnych lokalizacji – województw i miast – i tworzyć kampanie nastawione na lokalizacje o najlepszym CTR.
- Harmonogram – AdWords pozwala nam także wskazać dokładne dni tygodnia jak i godziny, w których pojawiać ma się nasza reklama. Warto analizować w jakich godzinach i dniach tygodnia nasza reklama notuje najlepsze wyniki i przerzucić na nie budżet wykluczając godziny, w których cieszy się raczej słabym zainteresowaniem.
Na koniec jeszcze jedna prosta rada. Jeśli Twoja kampania notuje niski CTR lub Twój CTR zaczął ostatnio spadać warto sprawdzić jakie reklamy serwuje użytkownikom Twoja konkurencja, przeanalizować i stworzyć lepsze.
To już wszystko. Mam nadzieję, że te kilka prostych porad naprowadziło Cie na nowe pomysły na to jak zwiększać CTR swoich kampanii.
Podobne wpisy:
- Optymalizacja kampanii Google AdWords
- Adwords dla firm z małym budżetem
- Samodzielna optymalizacja strony w Google
- Pozycjonowanie dużego sklepu internetowego
- Jak zbudować stronę produktu, która będzie sprzedawać
- Jak zrobić audyt SEO swojej strony?