Budowa zaplecza to wciąż jedno z podstawowych działań firm pozycjonerskich. Zaplecze, a dokładniej strony zapleczowe, to strony budowane i aktualizowane przez pozycjonerów, które poprzez linki przekazują swój autorytet pozycjonowanym stronom poprawiając ich pozycję w wynikach wyszukiwania na określone hasła. Postawienie zaplecza, zakup domeny, przygotowanie treści i aktualizacja zaplecza kosztuje nas pozycjonerów często sporo czasu. Warto więc robić to jak najlepiej. Dlatego dziś opowiem Wam o tym jak audytować domeny, które chcecie nabyć właśnie pod budowę zaplecza.
Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Czy warto inwestować w zaplecza?
Na początek kilka słów wyjaśnienia. Zdaję sobie sprawę, że temat budowy zaplecz, tak samo jak np. linki z katalogów firmowych, czy profili, są dziś tematem szeroko dyskutowanym. Nie będę się dziś rozwodził nad tym czy zaplecza to wartościowe linki i dobra praktyka, czy opłaca się je robić. W swojej karierze widziałem bardzo dobrze zrobione strony zapleczowe, jak i te zaplecza o bardzo niskim autorytecie, które szkodzą stronom. Z moich obserwacji wynika, że budowa i utrzymywanie zaplecz, zwłaszcza w przypadku małych agencji SEO, stanowi duży % czasu pracy pozycjonera, a co za tym idzie także niemałe koszty. Skoro zatem decydujemy się na pozycjonowanie przez zaplecza to warto robić to jak najlepiej. Dzisiejszy odcinek ma na celu pomoc osobom, które decydują się na budowę zaplecz, kupować jak najlepsze domeny, by w kolejnym kroku budować na nich jak najlepsze zaplecza.
Specjalista SEO. Pozycjonowanie stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
#1 Wiek domeny
Zastanawiasz się nad zakupem domeny na giełdzie domen, czy też domeny oferowanej przez indywidualnych sprzedawców? Wiek domeny jest pierwszą rzeczą jaką zwykle zalecałbym sprawdzić. Jest wiele narzędzi umożliwiających sprawdzenie wieku domeny np. Domain Age Checker. Ogólnie im starsza jest nasza domena tym lepiej. Aczkolwiek, czysta domena, która została zarejestrowana kilka lat temu, ale do tej pory nie została zagospodarowana przez żadną stronę www, nie jest tak naprawdę niczym atrakcyjnym z punktu SEO. Warto sprawdzić co działo się do tej pory z taką domeną. Jak to zrobić? Analizując jej widoczność i cofając się w czasie.
#2 Widoczność domeny
Widoczność domeny możemy sprawdzić korzystając np. narzędzia Semstorm lub Senuto. Wystarczy zarejestrować się w serwisie by mieć dostęp do udostępnianego bezpłatnie narzędzia analizy widoczności. Narzędzie pokazuje nam widoczność strony w Internecie w oparciu o pozycję i liczbę wykrytych przez siebie słów kluczowych, na które odpowiada strona. OK, jest to dość subiektywny i ograniczony model analizy, niemniej daje nam informację o ogólnej widoczności strony w Internecie. W moim przekonaniu świetnie pokazuje nieprawidłowości – przerw w widoczności czy mocne spadki w wyszukiwarce, które mogą być efektem stosowania złych praktyk SEO.
#3 Kategoria domeny
Czy da się cofnąć w czasie? W Internecie bez problemu. Dzięki narzędziu WaybackMachine każdy może za darmo sprawdzić jaka strona znajdowała się pod daną domeną w przeszłości. Warto sprawdzić, czy jej kategoria jest choćby zbliżona do wizji strony zapleczowej, którą chcielibyśmy wdrożyć. Wg mnie najlepszym rozwiązaniem jest bowiem kontynuacja kategorii / tematyki archiwalnej strony. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo (szczególnie w przypadku stron, które wygaszone zostały niedawno), że kontynuacja tematyki strony pozwoli nam czerpać zyski z dawnego zasięgu strony zlokalizowanej pod tą domeną.
#4 Moc domeny
Jest wiele narzędzi i wiele systemów oceny mocy domen – Trust Flow, Citation Flow, Domain Authority. Niezależnie od tego, którym z nich się kierujesz, celem jest zawsze to by kupować tylko domeny z jak najlepszym wynikiem. Mierniki te stworzone zostały z myślą by oceniać autorytet stron i domen, mimo, że nie są bezbłędne stanowią lepszy punkt wyjścia niż nasze przeczucie. Częstym błędem jest np. zakup domen posiadających słowo kluczowe w nazwie domeny i wiara w to, że ma ona dużą moc SEO. Wystarczy spojrzeć kto jest w TOPach na dane hasła, jak wyglądają domeny konkurencji, by zobaczyć że dopasowanie słów kluczowych w nazwie domeny nie jest żadną miarą.
#5 Profil linków
Ostatnim, ale równie ważnym elementem analizy domeny jest sprawdzenie linków do niej kierujących. Linki, które kierują do danej domeny można sprawdzić dzięki wielu narzędziom – Majestic, Ahrefs, czy np. bezpłatnego konta w SeoSpyGlass. Darmowe narzędzia wskazują zwykle tylko część linków, ale nawet ona może dać nam odpowiedź na nasze pytania. Jeśli w profilu linków znajdują się linki ze stron o niskim autorytecie – niskim Trust Flow, Citation Flow, Domain Authority, to domena taka w przyszłości, wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmu, może zaliczyć duże spadki, a więc inwestycja w nią nie będzie opłacalna. To już wszystko na dziś. Mam nadzieję, że wskazówki, które Ci dziś dałem pomogą Ci kupować jak najlepsze domeny pod swoje zaplecza. Informacje te możesz stosować analogicznie do domen, które kupujesz na potrzeby budowy stron internetowych.