Chcesz rozpocząć kampanię linków sponsorowanych w Google? Zastanawiasz się ile miesięcznie będziesz musiał wydać na reklamy w Google? Sam słyszę to pytanie kilka razy w tygodniu, dlatego też dziś powiem Wam jak liczyć wstępny budżet kampanii reklamowej oraz dlaczego tak naprawdę to pytanie nie ma sensu. Zapraszam na kolejny odcinek z cyklu „MrOptim przy Tablicy”.
Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
#1 Formaty reklam
Kampania reklamowa w Google Ads, dawniej AdWords, to jedne z najczęściej wykorzystywanych narzędzi reklamowych w wyszukiwarce. Kampanie reklamowe w Google dają reklamodawcom szereg możliwości do wyboru spośród różnych formatów reklamy – reklamy tekstowej, banerowej, wideo, reklamy produktowej w Google Zakupy, reklamy w Gmailu, reklamy aplikacji, czy kampanii remarketingowych. Kampanie w Google Ads działają niemal od razu po wdrożeniu, a ich efekty mogą być odczuwalne nawet tego samego dnia. Do tego wszystkiego dodać musimy fakt, że kampania w Google Ads daje reklamodawcom niezwykle zaawansowane możliwości pomiaru jej skuteczności – od statystyk wyświetleń, kliknięć, kwot za kliknięcie, po bardzo złożone informacje o realizacji konwersji, albo indywidualnych, bardzo specyficznych celów, których mierzenie możemy skonfigurować. To wszystko sprawia, że Google Ads każdego dnia przyciąga do siebie nowych zainteresowanych. Skoro oglądasz ten materiał, to znaczyć może, że i ty jesteś wśród nich. Jak zatem możesz wyliczyć budżet swojej pierwszej kampanii?
#2 Strategie ustalania stawek
Zacznijmy od tego, że w systemie reklamowym Google masz do wyboru kilka strategii ustalania stawek. Są to:
CPC – cost per click, a więc strategia, w której płacisz określoną stawkę za kliknięcie w reklamę
CPA – cost per action, strategia, w której płacisz za konkretne działanie – konwersje. Konwersją może być zakup, ale również np. pobranie newslettera. By skorzystać z tej strategii musisz mieć skonfigurowane mierzenie konwersji oraz minimalną liczbę konwersji na koncie, bodaj około 20.
CPM – cos per mile, tu płacisz nie za kliknięcie w reklamę, a za jej wyświetlenie, dokładniej za każde 1000 wyświetleń twojej reklamy w sieci reklamowej. Strategię tę można stosować tylko w reklamach kierowanych na sieć reklamową Google. Czym jest sieć reklamowa? To zbiór witryn należących do Google np. Gmail, YouTube, jak i witryn korzystających z programu AdSense i Ad Exchange.
CPV – cost per view, czyli płatność za obejrzenie twojej reklamy wideo
ROAS – zwrot z nakładów na reklamę, w tej strategii system sam zarządza stawkami tak by uzyskać większą wartość konwersji, a więc większy zwrot z wydatków na reklamę. By skorzystać z tej strategii musisz mieć skonfigurowane mierzenie konwersji oraz minimalną liczbę konwersji na koncie, czyli około 20.
W ramach tych strategii mamy także możliwość np. maksymalizacji liczby konwersji czy kliknięć. To by było jednak za dużo na dziś. Przejdźmy zatem dalej.
Specjalista Google Ads. Kampanie dla usług B2B i sklepów internetowych. Sprawdź mnie.
#3 Jak obliczyć budżet kampanii
Dziś skupię się na prognozowaniu wysokości budżetu kampanii dla reklam w formule CPC, czyli sytuacji, w której płacimy za kliknięcie w naszą reklamę. Tak naprawdę płacimy za kliknięcie w reklamę, która pokazuje się w odpowiedzi na wybrane słowo kluczowe. Każde słowo kluczowe ma indywidualną stawkę za kliknięcie. Stawki te możesz podejrzeć w Planerze Słów Kluczowych w systemie Google Ads. Załóżmy, że tworzymy kampanię reklamową dla gabinetu dentystycznego w Poznaniu i chcemy, by nasza reklama pojawiała się w odpowiedzi na hasło „dentysta Poznań”.
Klient: gabinet dentystyczny
Słowo kluczowe: dentysta Poznań
Zasięg: 2900 wyświetleń miesięcznie
Stawka za górę strony (dolny zakres): 1,58 zł
Stawka za górę strony (górny zakres): 4,03 zł
Twój udział w wyświetleniach: 30%
Twój CTR: 30%
Budżet miesięczny:
[(2900 wyświetleń miesięcznie x 30% udziału w wyświetleniach) x 30% CTR] x 4,03 zł = 1051 zł
Zatem: 1051 zł = 261 kliknięć Widzimy, że hasło to ma 2900 wyszukiwań miesięcznie i stawkę za dolny zakres góry strony (pozycje 3-4) na poziomie 1,58 zł. Stawka za górny zakres góry strony (pozycję 1-2) to 4,03 zł. Zatem, jeśli będziemy chcieli pojawiać się na pozycjach 1-2 za kliknięcie wydać będziemy musieli minimum 4,03 zł. Teraz najważniejsze, musimy teoretycznie założyć sobie nasz udział w wyświetleniach strony. Udział w wyświetleniach strony założyć możemy badając konkurencję na dane hasło, jaka pojawia się w reklamach Google Ads. Mówiąc wprost, jeśli zależy nam na deklasowaniu konkurencji, to jeśli obecnie w reklamach pojawiających się w odpowiedzi na dane hasło mamy jedynie 2 konkurentów, to z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przyjąć, że nasz udział w wyświetleniach reklamy oscylować może w okolicy 90%. Niemal zawsze bowiem znajdziemy się w trójce wyników wyświetlanych na górze strony. Jeśli jednak konkurencji jest więcej, to nasz udział będzie zapewne mniejszy. Załóżmy udział na poziomie 30%. Teraz pytanie ile osób kliknie w Twoją reklamę. Załóżmy, że 30%. Zatem miesięczny budżet kampanii reklamowej na hasło „dentysta Poznań” musimy obliczyć w następujący sposób – liczbę wyświetleń hasła w miesiącu pomnożyć przez planowany udział w wyświetleniach, potem przez CTR, a na koniec pomnożyć przez stawkę za kliknięcie. W sumie 1051 zł. Do tej kwoty dodać musimy jeszcze wynagrodzenie za przygotowanie i obsługę kampanii.