MrOptim.pl

Anchor – jak działa i jak go stworzyć w HTML?

Anchor od lat uznawany jest za bardzo efektywne narzędzie SEO. Pomaga poprawić linkowanie wewnętrzne, powiązać strony z konkretnym słowem kluczowym, ułatwia jej skategoryzowanie. Anchory wykorzystywane są zarówno w linkowaniu wewnętrznym jak i zewnętrzny. Dobrze zaplanowana strategia anchorowania przyspiesza efekty pozycjonowania. Czym jest anchor text, jak działa i jak napisać go poprawnie w html? Zapraszam na kolejny odcinek z cyklu MrOptim przy tablicy.

Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Czym jest anchor tw HTML?

Anchor inaczej zwany też „kotwicą”, to w praktyce klikalny tekst nałożony na link. Stanowi swoistą etykietę linku. Anchor często imituje zwykły tekst, słowo lub kilka słów. Użytkownik może nie zauważyć faktu zastosowania w danym miejscu anchor. Dopiero po kliknięciu w nie strona przenosi nas to ukrytego pod nim linku, innej części strony lub zupełnie innej domeny.  Stosując anchor link możemy sprawić, że użytkownik widzi tylko tekst, co nie utrudnia mu konsumpcji treści, a dopiero po kliknięciu w niego przekierowany jest do linku.

Rodzaje anchorów

Anchor w języku HTML może mieć kilka różnych form. Oto trzy, moim zdaniem, najpopularniejsze:

  • Exact Match – to link, który treści posiada konkretne słowo kluczowe, najczęściej to, na które chcemy pozycjonować daną stronę
  • Zero Match – to link, którego treść nie ma korelacji z słowem kluczowym, zwykle jest to po prostu tzw. wezwanie do działania, czyli zachęta do podjęcia określonej akcji na stronie np. „czytaj więcej”
  • URL – anchor może przyjmować też formę zwykłego linku do strony lub wybranej sekcji strony


Anchor a SEO

Z perspektywy SEO anchory posiadają kilka bardzo istotnych zalet:

Lepiej kategoryzuje stronę – użycie anchora podpowiada botom wyszukiwarki o czym jest dana strona. Słowo kluczowe użyte w treści anchora pomaga lepiej skategoryzować stronę. Anchor wskazuje bowiem wprost, że pod danym linkiem znajduje się strona o danej tematyce.

Kojarzy podstronę ze słowem kluczowym – pozycjonowanie strony opiera się na słowach kluczowych. Celem każdego pozycjonera jest skojarzenie danej strony lub jej zakładki z konkretnym słowem kluczowym, najlepiej tym najbardziej popularnym. Im więcej tego rodzaju skojarzeń odnajdzie wyszukiwarka w obrębie strony i poza nią tym wyżej może ocenić autorytet danej strony w odniesieniu do konkretnego słowa kluczowego.

Nadaje podstronie wyższy priorytet – nierzadko spotyka się strony, które posiadają kilka zakładek zoptymalizowanych pod kątem tego samego albo bardzo podobnego słowa kluczowego. Wdrożenie anchor linków, które łączą jedno słowo kluczowe z jednym adresem URL, niejako wysuwa go przed szereg, informując, że dana treść jest najlepiej dopasowana do słowa kluczowego.

Łączy inne domeny z naszą – anchory wykorzystuje się również w linkowaniu zewnętrzny, pozyskując linki z innych stron WWW do naszej. Dzięki anchorom obce strony WWW mogą wskazywać, że wg nich nasza strona jest odpowiednia do wyświetlenia na dane słowo kluczowe. Dzięki czemu budują relację naszej strony względem innych stron zaindeksowanych w wyszukiwarce.

Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

Jak poprawnie napisać anchor w HTML?

Anchor link w kodzie HTML przyjmuje następującą postać:

<a href=”https://mroptim.pl/”>tekst zakotwiczenia (np. agencja SEO)</a>

Może kierować do strony głównej, jak powyżej lub do jednej z jej zakładek:

<a href=”https://mroptim.pl/google-ads/”>tekst zakotwiczenia (np. kampanie Google Ads</a>

Może też nawoływać do działania:

<a href=”https://mroptim.pl/google-ads/”>tekst zakotwiczenia (np. Sprawdź speca od Google Ads!)</a>

W zdecydowanej większości przypadków anchor ma zawierać słowo kluczowe, na które chcesz, aby strona internetowa była wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie wiesz jak je wybrać, to zobacz inny film na moim kanale poświęcony właśnie dobieraniu słów kluczowych.

To już wszystko na dziś. Polecam Wam korzystać z anchor tekstów zarówno w linkowaniu wewnętrznym jak i zewnętrznym, pozyskując linki do swojej strony. Jeśli chcielibyście dostawać powiadomienia o nowych odcinkach na tym kanale.