Roboty Google tak samo jak ludzie nie lubią bałaganu w pracy. Im więcej nieaktualny, nieużywanych, nieaktywnych adresów URL odnajdą w obrębie struktury naszej strony, im więcej bezużytecznej pracy będą musiały wykonać, tym niżej ocenią jakość naszej strony. Co zrobić by uniknąć tej sytuacji? Rozwiązaniem jest sukcesywne porządkowanie struktury naszej strony poprzez przekierowania. Dlaczego to właśnie przekierowanie 301 jest zwykle najlepszym wyborem? Jak je wdrożyć i kiedy je stosować? Zapraszam na kolejny odcinek z cyklu „MrOptim przy tablicy”.
Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Czym jest przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 to w praktyce komenda, która automatycznie przenosi / wysyła ruch z jednego adresu URL na drugi. Oznacza po prostu, że dany adres URL został stale zastąpiony innym. Każdy użytkownik, który wywoła stary adres URL zostanie automatycznie przeniesiony na nowy adres URL. W odróżnieniu od innego popularnego przekierowanie 302, przekierowanie 301 sprawia, że wyszukiwarka finalnie usunie stary adres WWW ze swojego indeksu.
Jak dodać przekierowanie 301?
Przekierowanie 301 możemy wpisać na kilka różnych sposobów, w zależności od systemu obsługującego naszą stronę. Komendę przekierowania możemy dodać do plik .htaccess lub wdrożyć przy pomocy dedykowanych modułów.
Plik .htaccess
RewriteEngine On
RewriteRule ^stara-podstrona$ https://innadomena.pl/nowa-podstrona [R=301,L]
WordPress
Przekierowania 301 obsługuje co najmniej kilka popularnych wtyczek np. wtyczka Redirection
Shoper, PrestaShop
Posiadają wbudowane moduły do konfiguracji przekierowań 301.
Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
Kiedy stosować przekierowanie 301?
Nieaktywne URL (błąd 404)
Zaleca się by sukcesywnie audytować swoją stronę w poszukiwaniu nieaktywnych podstron, które zwracają kod błędu 404. Jeśli nie mamy pomysłu na to jak przywrócić taką stronę do życia, jak ponownie ją wykorzystać, to najlepszym rozwiązaniem będzie właśnie przekierowanie 301 na inną podstronę lub stronę główną.
Strony celowo usunięte
Niekiedy celowo usuwamy z naszej strony jakieś elementy np. gdy wycofujemy produkty ze sklepu lub zmieniamy asortyment. Zwykle w takich sytuacjach wiele podstron produktowych zostaje usuniętych, ale ślad po nich zostaje w indeksie. Nie ma sensu by boty Google utrzymywały przy życiu adresy URL produktów, których nie posiadamy, a użytkownicy wchodzili na strony produktów, których nie mogą kupić. Najlepiej więc skierować ruch z tych podstron na podobne poprzez przekierowanie 301.
Zmienione adresy stron
W SEO nierzadko modyfikujemy adresy stron w oparciu o słowa kluczowe. Chcemy by adres lepiej odpowiadał na zapytania użytkowników, pomagał lepiej skategoryzować treść. W takich przypadkach powinniśmy stosować przekierowanie 301 ze starego adresu na nowy.
Kanibalizacja treści
Posiadanie kilku podstron o tej samej tematyce, opartej o te same słowa kluczowe, to niezbyt korzystne rozwiązanie pod kątem SEO. Boty wyszukiwarki mogą wybrać do wyświetlenia w wynikach wyszukiwania inną podstronę, niż ta na której akurat nam zależy. Jeśli już tak się stało to trudno, ale kluczem jest by jak najszybciej rozwiązać ten problem. Przekierowanie 301 pomoże nam wskazać tylko jedną, najważniejszą dla nas podstronę.
Zmiana struktury URL
Zwykle ma miejsce w sklepach internetowych, ale zdarza się również na stronach wizytówkowych. Porządkujemy strukturę, upraszczamy drzewo katalogowe, a przy tym często usuwamy adresy URL produktów i kategorii. Jeśli danego adresu nie planujemy wykorzystać w przyszłości, to powinniśmy go usunąć z indeksu, najlepiej zastąpić nowym przez przekierowanie 301.
Chęć ukrycia podstrony
Mówi się, że co wrzucimy do Internetu na zawsze tam pozostaje. Czasami chcemy ukryć jakąś podstronę, która została zaindeksowana. Chcemy by użytkownicy nie widzieli jej treści. Idealnym sposobem na to jest właśnie przekierowanie 301.
Nowa domena główna
Zmieniając domenę główną naszej strony musimy skierować ruch i klientów na nowy adres URL. Nasi kliencie nie mogą nas na nowo szukać w Internecie na własną rękę. Przekierowanie 301 załatwia ten problem.