MrOptim.pl

Błąd 404 – czym jest, jak go wykryć i jak naprawić?

Błąd 404 to komunikat, który pojawia się, gdy stroną na którą chcemy wejść nie istnieje. Jest to stan niepożądany, może bowiem zniechęcić użytkownika do dalszego przeglądania Twojej strony. Duża liczba błędów 404 może mieć także niekorzystny wpływ na SEO Twojej strony. Dlatego ważne jest by jak najszybciej wykrywać pojawiające się błędy 404 i i przeciwdziałać ich negatywnym skutkom. Skąd biorą się błędy 404, jak je wykryć i jak naprawić? O tym w dzisiejszym odcinku z cyklu MrOptim przy tablicy.

Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Błąd 404 a SEO

Czym jest błąd i jakie ma konsekwencje dla SEO? Zacznijmy od początku. Błąd 404 to informacja z serwera, że wyszukiwarka połączyła się z serwerem naszej strony, ale znalazł żadnych plików, żadnych zasobów, które mógłby wyświetlić pod danym adresem URL. Mówiąc prościej – adres URL po prostu już nie jest używany.

Taka pusta strona (nie zawierająca treści), którą wyszukiwarka wciąż indeksuje jest nie do przyjęcia w myśl obecnie dominującej metodologii SEO.

Nieistniejący adres URL podnosi współczynnik odrzuceń, czyli wyjść ze strony. Nie ma się temu co dziwić, że użytkownik widząc pustą stronę czyje się zakłopotany i raczej skłania się do opuszczenia danej witryny niż jej przeszukiwania.

Nieodłącznym problemem witryn z błędami 404 są także utracone frazy kluczowe. Błąd 404 w adresie URL, który wcześniej był zoptymalizowany na określoną frazę sprawia, że wyszukiwarka w odpowiedzi na dane hasło zaindeksowała bezwartościową stroną.

Na koniec, błąd 404 może powodować duże błędy w linkowaniu wewnętrznym, zwłaszcza jeśli dotyczy adresu URL, który był ważny w strukturze strony.

Kiedy pojawia się błąd 404?

Błędy 404 pojawiają się z wielu różnych przyczyn. Najczęściej jednak zobaczymy je gdy:

  • Usuniemy daną podstronę ze swojego serwisu
  • Przeniesiemy treści na inny adres URL bez przekierowania
  • Błędnie skonfigurujemy URL strony do której przekierowujemy
  • Zmienimy nazwę produktu lub kategorii na stronie, która sama generuje dynamiczne URL
  • Wpiszemy zły URL podstrony, do której chcemy się dostać tzw. literówka
  • Błędny adres URL naszej strony linkujący z serwisów zewnętrznych

 

Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

 

Jak wykryć błąd 404?

Google Search Console

Błędy 404 odnaleźć możemy w danych o indeksacji, w sekcjach „Błąd” i „Wykluczono”. Zwrócić uwagę powinniśmy na URL-e ze statusem „nie udało się odnaleźć przesłanego adresu URL-a” oraz „nie znaleziono”

Google Analytics

Błędów 404 szukać możemy również za pomocą Google Analytics. W wersji Google Analytics 4 wchodzimy w zakładkę Zaangażowanie, po czym Strony i ekrany. Teraz w pierwszej kolumnie nad listą stron wybieramy „Tytuł strony i nazwa ekranu”, po czym w pole edycji wpisujemy „Strona nie została znaleziona”.

Screaming Frog

W obu powyższych narzędziach zobaczymy tylko częściowe dane o błędach 404. Dużo szerszy obraz dadzą nam narzędzia płatne. Jednym z nim jest Screaming Frog, czyli aplikacja, która skanuje naszą stronę i wyświetla nam zakładce „Response Code” statusy poszczególnych adresów URL.

Broken Link Checker

To bezpłatna wtyczka dla użytkowników WordPressa, która działa bardzo podobnie jak Screaming Frog. Wskaże nam ona błędy 404, które odnajdzie na naszej stronie.

Jak naprawić błąd 404?

Wykrycie błędów 404 to połowa sukcesu. Teraz musimy je naprawić. Jak to zrobić? Sposobów jest co najmniej kilka, większość opiera się na przekserowaniach o nr 301, które konfigurujemy w pliku htaccess lub w WordPressie we wtyczce Redirection.

  • Jeśli podstrona ma nowy adres to po prostu przekierujmy stary URL na nowy URL
  • Jeśli dana podstrona została usunięta to przekierować możemy również do najbardziej zbliżonego adresu URl np. do innej wersji produktu lub do podobnego produktu, ewentualnie do strony kategorii danego produktu.
  • Istnieją też sytuacje, gdy URL działa tylko sezonowo np. sprzedajemy sanki tylko 2 miesiące w roku. Sugeruję byśmy odzyskali taki URL stawiając w tym miejscu stronę zoptymalizowaną pod dane zapytanie, ale nie będącą stroną sprzedażową. Może to być np. strona z treścią informująca o tym kiedy rusza sprzedaż produktu.
  • Niewykryte URL – raczej nie jesteśmy w stanie wykryć wszystkich stron błędów 404 jakie mogą dotyczyć naszej witryny. Warto zadbać o to jak wygląda nasza strona błędu 404. Nie musi to być przecież pusta strona z wielkim napisem „Strona nie została znaleziona”. Możemy zaprojektować szablon, który kierować będzie do głównego menu kategorii lub aktualnych promocji po to by mimo wszystko zatrzymać użytkownika na stronie.

Sprawdź inne posty na moim blogu: