MrOptim.pl

Jak napisać meta title i meta description?

Wynik wyszukiwania to tytuł i opis Twojej strony, który wyświetla się w wyszukiwarce. Przez źle zoptymalizowany lub mało atrakcyjny wynik wyszukiwania możesz tracić pozycję na liście wyników wyszukiwania oraz potencjalnych klientów, którzy nie będą zainteresowani kliknięciem w Twój link. Wynik wyszukiwania to Twoja wizytówka, Twój szyld w wyszukiwarce. Jego odpowiednia forma może nie tylko poprawić efekty SEO, ale też przełożyć się na większą liczbę wejść na naszą stronę. Jak tworzyć wyniki wyszukiwania efektywne dla odbiorcy, a także skuteczne pod kątem SEO? Zapraszam na nowy odcinek z cyklu MrOptim przy tablicy.

Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Meta title – co to jest?

Meta title to po prostu znacznik kodu html określający tytuł strony. Pozwala na precyzyjne określenie, które treści na naszej stronie mają wyświetlać się w wyniku wyszukiwania dla danej strony jako jej tytuł. Zawartość meta title wyświetla się więc jako tytuł strony w wyszukiwarce. Ma on za zadanie informować roboty wyszukiwarki oraz internautów o tym co zawiera dana strona.

Meta description – co to jest?

Meta description to opis, który pojawia się w wyniku wyszukiwania, pod tytułem strony. Dzięki znacznikom kodu meta description, tak jak w przypadku tytułu strony, możemy precyzyjnie określić informacje, które chcemy by pojawiały się w opisie wyniku wyszukiwania. Meta description pozwala nam zawrzeć o wiele więcej informacji niż meta title, a dzięki temu jeszcze lepiej określić zawartość strony dla użytkowników i robotów.

Jak napisać meta title?

Przejdźmy zatem do kluczowego pytania. Jak pisać meta title? Powstało na ten temat wiele bardzo szczegółowych opracowań. Ja dziś chciałbym zwrócić waszą uwagę na reguły, które moim zdaniem są najistotniejsze.

Liczba znaków – tytuł wyniku wyszukiwania widoczny na liście wyników wyszukiwania ma ograniczoną długość. Zmieści się w nim około 600 pikseli, co przekłada się na jakieś 70 znaków. Pamiętajmy, że spacja to też znak. Oczywiście, każda litera i kropka ma inną liczbę pikseli, więc nie jest to wartość dosłowna. Jeśli chcemy być pewni, że nasz meta tytuł będzie wyświetlał się w całości, to najbezpieczniej jednak starać się przygotowywać meta tytuły o długości około 70 znaków ze spacjami.

Słowo kluczowe – dodanie słowa kluczowego w meta tytule daje jednoznaczny sygnał robotom wyszukiwania, że treść strony odpowiada na dane hasło. Może to decydować o tym, czy nasza strona znajdzie się na liście wyników wyszukiwania, dla danego zapytania, czy też nie. Meta title pozwala na umieszczenie jednego, góra dwóch słów kluczowych. Wybierzmy zatem te, które jest dla nas najistotniejsze.

Brand – czy umieszczać nazwę brandu/firmy w meta title? Jeśli skonstruujemy meta tilte, który będzie pozwalać na umieszczenie nazwy naszej firmy/brandu to zróbmy to. Miejcie przy tym świadomość, że nasz brand dla większości potencjalnych klientów, który nie mieli do tej pory styczności z naszą firmą, jest zupełnie nie znany, nic im nie mówi, nie niesie żadnej wartości dodanej. Jeśli nie jesteśmy znaną marką to nasz brand nie przekona do kliknięcia w nasz wynik wyszukiwania.

Wezwanie do działania – moje doświadczenia pokazują, że zamieszczenie w meta title prostego, ale trafnie dobranego hasła/ wezwania do działania może zachęcić dodatkową grupę odbiorców do kliknięcia w nasz link. Warto jednak by wezwanie to było zbieżne z potencjalną intencją osoby poszukującej danego hasła. Dla przykładu, sklep z rowerami może stworzyć taki oto meta description: Sklep rowerowy Kraków – Wejdź na stronę, kup, zwiedzaj i odkrywaj.

Trafność – myśląc o trafności przy przygotowywaniu meta title mam na myśli byście zawsze starali się dobrać w nim słowa kluczowe, które jak najlepiej odzwierciedlają zawartość danej strony. Twórzcie meta title, który będzie odpowiadać intencji wyszukiwania.

Kanibalizacja – na koniec bardzo ważna sprawa, czyli kanibalizacja słów kluczowych, a więc zjadanie się wzajemne słów kluczowych. Dodając do meta title słowa kluczowe pamiętajmy by nie dublować tych samych słów kluczowych w kilku meta title, na kilku stronach. Wyszukiwarka będzie wtedy musiała sama ocenić, którą stronę wyświetlić w wyniku wyszukiwania, nie zawsze może to być najefektywniejsza strona.

Jak napisać meta description?

Meta description daje nam dużo większe pole do opisu, to też sztuka jego tworzenia jest nieco bardziej złożona. Ja skupiłem się na kilku najistotniejszych elementach tj. optymalizacja pod słowa kluczowe i atrakcyjność, która ma przełożyć się na większą klikalność, nawet gdy będziemy na niższej pozycji.

Liczba znaków – meta description, tak jak meta title, musi zmieścić się w określonej przez Google długości. Znów przeliczać trzeba piksele. W sumie do dyspozycji mamy 920 pikseli. Przyjmuje się, że jest to maksymalnie 160 znaków. Co ciekawe granica meta description na urządzeniach mobilnych to 120 znaków. Dobrze jest zatem by pierwsze 120 znaków naszego meta description zawierało najbardziej istotne informacje, które chcemy przekazać.

Słowo kluczowe – oczywiście, co więksi specjaliści zaraz powiedzą, że teraz jest semantyczne SEO, klastry, i wiele innych technik. Ja jednak pozostaję zdania, że jeśli jest gdzieś miejsce na wpisanie słów kluczowych, to warto je tam wpisać. Meta description daje nam pole pozwalające użyć kilku słów kluczowych. Pamiętajmy więc o tym by były to najbardziej trafne hasła, odzwierciedlające informacje na danej stronie. Unikajmy kanibalizacji słów kluczowych, czyli wykorzystywania tych samym słów kluczowych w kilku opisach.

Warstwa informacyjna – skupmy się na tym by dodać jak najwięcej informacji o tym co znajdzie użytkownik po kliknięciu w nasz link. Spróbujmy go przekonać do tego wpisując w meta description unikalne cechy swojej oferty lub produktu. Użytkownicy szukający produktów bardzo często szukają rzeczy o określonej specyfice, darmowych lub tanich dostaw, produktów dostępnych od ręki. Warto zawrzeć te informacje w meta description.

Wezwanie do działania – tak jak w przypadku meta title, w meta description można zamieścić wezwanie do działania. Starajmy się optymalnie wykorzystać przestrzeń meta title i description, osobiście uważam, że dwa wezwania do działania to niepotrzebna niegospodarność.

Emotikony – w 2017 roku Google pozwoliło na dodawanie do treści wyników wyszukiwania emotikon. Trafnie dobrane emotikony przyciągają uwagę, mogą również zwiększyć klikalność w dany wynik wyszukiwania. Zasada jest prosta skuteczne emotikony mają podkreślać tematykę strony oraz trafnie oddawać intencje danego wyszukiwania.

To już wszystko na dziś. Starałem się pokazać Wam zasady tworzenia meta title i meta description, które są dla mnie najistotniejsze. Wierzę, że dzięki nim Wasze opisy meta również będą skuteczniejsze.