MrOptim.pl

Lokalne SEO: Optymalizacja stron internetowych pod lokalne wyniki wyszukiwania

Jeden z najpopularniejszych amerykańskich serwisów dotyczący marketingu Search Engine Land opublikował niedawno listę sześciu typów przedsiębiorstw, które mogą najwięcej zyskać korzystając z lokalnej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, czyli inwestując w lokalne SEO. Obok takich biznesów jak restauracje, kwiaciarnie, czy przedsiębiorców z branży budowlanej, których obecność w tym zestawieniu nikogo nie dziwi, w owej szóstce znalazły się również firmy świadczące usługi medyczne (gabinety lekarskie, stomatologiczne czy kliniki) oraz kancelarie prawne. Faktycznie bowiem, ludzie w potrzebie, szukają zazwyczaj pomocy eksperta / specjalisty, czy to z branży medycznej czy prawnej zlokalizowanego w pobliżu siebie.

Zacznijmy od kilku słów wyjaśnienia czym w ogóle jest lokalne SEO. W odróżnieniu od zwykłego pozycjonowania, lokalne SEO to optymalizacja stron internetowych pod wyniki wyszukiwania dla odbiorców / potencjalnych klientów z tego miasta, regionu czy województwa, w którym zlokalizowana jest siedziba pozycjonowanej firmy, czy też jej oddział. Czyli tych działanie skierowane na te osoby, które są w najbliższej odległości od naszej firmy.

Dzięki temu, że skupiamy swoje siły na mniejszym obszarze, teoretycznie szybciej możemy wejść ze stroną naszego gabinetu dentystycznego czy kancelarii prawnej na wysokie pozycje wynikach wyszukiwania. Mniejsza jest bowiem nasza konkurencja, bo konkurujemy tylko z firmami z naszego regionu, a nie całej Polski. Stale rośnie też liczba użytkowników mobilnych, którym Google stara się zawsze serwować wyniki wyszukiwania dostosowane do ich lokalizacji. Na koniec, lokalne pozycjonowanie cechuje wyższy współczynnik klikalności, większe jest prawdopodobieństwo, że mieszkaniec dajmy na to Wrocławia będzie zainteresowany usługami świadczonymi właśnie przez firmy z Wrocławia i okolic zamiast Katowic, czy Poznania.

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Jak potwierdza Google czterech na pięciu konsumentów korzysta z wyszukiwarki, by znaleźć informacje o firmach lokalnych. 50% procent konsumentów, którzy przeprowadzili lokalne wyszukiwanie na smartfonie i 34 % szukających przy użyciu komputerów lub tabletów odwiedziło firmę w ciągu jednego dnia.

Co powinniśmy więc zrobić? Jakie działania podjąć? Po to by zaistnieć w lokalnych wynikach wyszukiwania?

Optymalizacja strony internetowej

Pierwszą i zarazem podstawową kwestią jest optymalizacja naszej strony internetowej i jej treści pod lokalne wyniki wyszukiwania. Powinniśmy skonstruować lub przekonstruować ją właśnie pod kątem odpowiednich słów kluczowych. W praktyce chodzi oddanie nazwy miasta, czy też kompletnego naszego adresu w możliwie jak największej liczbie miejsc na naszej stronie, a więc:

  • W tytule strony / html meta title
  • W opisach meta description podstron
  • W adresach URL strony
  • W nagłówku i stopce strony
  • W tytułach o podtytułach / html <h1> <h2>…
  • W treści tekstów na stronie
  • W opisach alt-ernatywnych zdjęć

Nasza strona to jednak nie tylko tzw. statyczne treści. Google lubi strony aktualizowane o nowe treści, a te z kolei mogą również wspierać nasze działania SEO. Szczególnie w branżach takich jak usługi medyczne czy prawne bardzo dobrym rozwiązaniem może być blog firmowy. Jak blog może wspierać lokalne SEO? Zadbajmy o to by nasze wpisy były nie tylko merytoryczne z punktu widzenia prowadzonej przez nas działalności, ale także podejmujące problemy i zagadnienia lokalne, naszego miasta czy okolicy. Takich tematów nie ma dużo w sieci. Realizacja i komentowanie takich „bliskich” naszej społeczności tematów, których poszukują i które ich interesują ułatwi naszym potencjalnym klientom dotarcie do naszej firmy. Może przykuć uwagę potencjalnych klientów. Przy okazji pomaga rozszerzyć zakres słów kluczowych w odpowiedzi na które pojawiamy się w wynikach wyszukiwania.

Zdobywanie linków

Gdy mamy już zoptymalizowaną stronę internetową, a nasza strategia publikacji nowych treści jest spójną z celami jakie chcemy osiągnąć w ramach lokalnego SEO możemy przejść do kolejnego etapu, czyli zdobywania linków. Linki z innych witryn kierujące do naszej strony firmowej budują jej autorytet, a to z kolei bezpośrednio przekłada się na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Nie chodzi jednak i ich ilość, ale o jakość. W skrócie, im więcej linków pochodzących z naprawdę wartościowych w oczach Google miejsc kieruje do naszej strony tym bardziej nasza strona postrzegana jest jako wartościowa. Oczywiście zależność ta jest nieco bardziej skomplikowana. Niemniej jednak by stanąć do walki o pierwsze pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania powinniśmy zdobywać linki lokalne. Jakie to linki? Na przykład wpisy w katalogach pochodzące:

  • z lokalnych katalogów stron
  • lokalnych grup biznesowych
  • lokalnych organizacji rządowych i pozarządowych
  • katalogi na stronach gazet lokalnych
  • katalogi na stronach lokalnych izb gospodarczych

Oczywiście katalogi to nie jedyne miejsce gdzie powinniśmy zabiegać o linki, a raczej absolutnie podstawowe. By przykuć uwagę jak największej grupy potencjalnie zainteresowanych ludzi, którzy klikając w nasz link mogliby trafić na naszą stronę powinniśmy zabiegać o współpracę ze stronami o dużym zasięgu. Takimi jak:

  • lokalne media online
  • lokalne portale i serwisy internetowe
  • lokalne fora internetowe
  • lokalne strony powiązane kontekstowo z naszą działalnością
  • lokalni influencerzy – blogerzy, fotografowie, czy społecznicy itp.

Ważne jest jednak to by nasze linki dawały realną wartość odbiorcom, by po zapoznaniu się z danym materiałem chcieli klikać w link i zapoznać się z nasza stroną. Kupowanie linków nie zawsze da nam pożądany efekt.

Firmy „obok mnie”

Google Trends, czyli narzędzie służące do pomiarów trendów w wyszukiwarkach od roku pokazuje gwałtowny wzrost zapytań dotyczących słów kluczowych zawierających wyrażenie „obok mnie”. Jest to oczywiście spowodowane podpowiedziami ze strony Google pokazującymi się użytkownikom urządzeń mobilnych. To im podczas, gdy wyszukują konkretną usługę czy firmę, dajmy na to  kancelarie prawną pojawiają się sugestie Google by swoje hasło rozbudowali o wyrażenie „obok mnie”, dzięki czemu szybciej dotrą do firm znajdujących się w ich pobliżu. Na bazie aktualnej lokalizacji takiego użytkownika dobierane są wyniki w mapach Google, a także wyniki powiązane z tą frazą.

Jak możemy zwiększyć swoją szansę na znalezienie się wynikach wyszukiwania na frazę blisko mnie? Badanie które przeprowadziła w ubiegłym roku redakcja przytaczanego już na początku portalu Search Engine Land wskazało wyraźne korelację między opiniami w Google, liczbą linków prowadzących do naszej domeny z anchorem szukanego miasta, ogólny procent linków z anchorem szukanego miasta dla naszej strony, a pozycjami w wynikach wyszukiwania na frazę „blisko mnie”.

Jak pomóc naszej stronie pojawić się w odpowiedzi na hasła zawierające frazę „blisko mnie”:

  • Dodaj frazę „obok mnie” w tagach tytułowych na stronach z twoim adresem / kontakt
  • Dodaj frazę „obok mnie” i w tekstach na tych właśnie stronach
  • Dodaj frazę „obok mnie” do wewnętrznych anchor tekstów z linkiem
  • Pozyskaj linki prowadzące do twojej domeny z anchorem szukanego miasta
Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

 

Optymalizacja wizytówki Google My Business

I tak płynne przechodzimy do optymalizacji wizytówki Google My Business. Jest to niezwykle skuteczne narzędzie, które pomoże twojej firmie zaistnieć zarówno w lokalnych wynikach wyszukiwania jak i pojawić się m.in. na wspomnianą wcześniej frazę „blisko mnie” w wynikach Google pochodzących z Google Map. Nie zwlekajmy więc z jej utworzeniem i weryfikacją. Zwróćmy uwagę na to by dokładnie i maksymalnie szczegółowo wypełnić naszą wizytówkę, dane jakie możemy do niej dodać to:

  • Nazwa firmy – postarajmy się by jak najlepiej oddawała istotę naszej działalności, zamiast wpisywać np. Adam Kuśmierczyk, rozbudujmy ją o istotne dla naszych odbiorców informacje np. Doradztwo marketingowe – Adam Kuśmierczyk. W ten sposób powiadamiamy naszych klientów jakie usługi świadczymy.
  • Kategorie – wybierajmy te, które są najbliższe prowadzonej przez nas działalności.
  • Zdjęcia – pamiętajmy by zdjęcia, które dodajemy zawsze były wysokiej jakości. Warto też dodać zdjęcia, które ułatwiają dotarcie do naszego lokalu – np. budynku firmy z zewnątrz lokalu.
  • Dane adresowe – w tym szczególnie adres firmy – ważne by był jak najdokładniejszy, nie zaszkodzi wpisać np. nazwę dzielnicy, w której świadczymy usługi; im więcej konkretnych informacji tym lepiej.

Nieco więcej informacji na temat czynników rankingowych wpływających na wyświetlenie się wizytówki znajdziecie w odcinku o optymalizacji wizytówki Google My Business. Możecie do niego przejść klikając w pasek, który teraz otworzy się w prawym górnym rogu.

Featured snippets

Czyli polecane fragmenty strony pojawiające się w ramce przed tzw. organicznymi wynikami wyszukiwania, zawierające odpowiedzi na stawiane przez użytkowników pytania w wyszukiwarce. Zwane są pozycją O wyników wyszukiwania bo ich powiązanie z pozycją naszej strony jest dość luźne. W przypadku lokalnego biznesu mogą to być np. fragmenty z odpowiedziami na konkretne pytania użytkowników zawierające link do strony firmowej np. długość okresu zasiedzenia nieruchomości. Wskazujemy je Google za pomocą specjalnych znaczników, które dodajemy do kodu html naszej strony. Możemy też w Featured snippets umieścić nasze dane korespondencyjne po to jeszcze bardziej uwidocznić je w Google.

Wyszukiwanie głosowe

Wyszukiwarka głosowa przydaje się szczególnie podczas wykonywania czynności, które zwyczajnie zajmują nam ręce – kiedy prowadzimy samochód, gotujemy, ćwiczymy. Dlaczego jest ona istotna w lokalnym SEO. Wyobraźmy sobie, że prowadzimy samochód z bólem zęba i chcemy np. dotrzeć do najbliższego gabinetu dentystycznego obsługującego nagłe przypadki. Dzięki wyszukiwarce głosowej możemy nie tylko znaleźć takowy, ale również od razu ustawić nawigację w Mapach Google by nas to niego poprowadziła. Co zatem zrobić by nasza strona odpowiadała również na zapytania głosowe? Zastanówmy się jakie pytania stawiają ludzie szukający usług takich jak nasze, jak je formułują. Stwórzmy listę taki zapytań, przygotujmy teksty odpowiadające na nie i dodajmy je do strony. Jeśli tego jeszcze nie zrobiliśmy, to koniecznie stwórzmy również wizytówkę naszej firmy w Google My Business.

Przy tematach związanych z lokalnym SEO, często pojawiają się też informacje na temat tworzenia lokalnych kampanii AdWords. Ja miałem jednak na celu wskazanie wam tych możliwości, które nie wymagają od was dodatkowej odpłatności. Tych, które teoretycznie możecie wykorzystać do samodzielnej optymalizacji swojej strony pod lokalne wyniki wyszukiwani.

 

Podobne wpisy: