MrOptim.pl

Optymalizacja adresów URL pod SEO

Tworzysz treści na swojego bloga lub na swoją stronę internetową. Pojąłeś już jak działają podstawowe mechanizmy wyszukiwarki? Wiesz już jak dobierać najbardziej optymalne słowa kluczowe do swoich tekstów? Jak w oparciu o te słowa optymalizować swoje teksty? A mimo to wciąż wydaje Ci się, że Twoje treści nie są odpowiednio dobrze widoczne w wyszukiwarce. Oczywiście powodów może być wiele, jednak przed zamówieniem kompleksowego audytu swojej witryny, przyjrzyj się temu jak wyglądają Twoje adresy URL. Z doświadczenia wiem bowiem, że jest to element, o którym często zapominamy, marginalizujemy jego znaczenie, nie przywiązujemy do niego zbytniej uwagi. Ma on natomiast bardzo duży wpływ na poprawę widoczności naszych treści w wyszukiwarce. Dlatego też dziś opowiem Ci o tym jak tworzyć optymalne adresy URL.

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Czytelny i przejrzysty URL

Po pierwsze Twój adres URL powinien być możliwie jak najbardziej czytelny i przejrzysty. Co przez to masz rozumieć? Powinien być zwyczajnie łatwy do przeczytania. Zarówno użytkownicy jak i roboty wyszukiwarki powinni patrząc na adres URL być w stanie zrozumieć co znajduje się na danej podstronie. Adres URL nie może zatem zawierać żadnych zbędnych znaków, liczb/ numerów, czy słów.

Unikalny adres URL

Adresy URL w ramach jednej strony nie mogą się także powtarzać, dublować. Jeśli masz na swojej stronie dwa praktycznie takie same adresy URL prowadzące do różnych treści, to warto zmodyfikować jeden z nich. Zobacz jakie treści kryją się pod tymi adresami i zmodyfikuj adres URL tak by wprost informował o tym co możemy znaleźć po kliknięciu w niego.

Słowa kluczowe w adresie URL

Tak, słowa kluczowe w adresach URL dalej mają znaczenie. Twój adres URL powinien odpowiadać na zapytania użytkowników wpisywane w okno wyszukiwarki, a więc powinien zawierać najważniejsze dla danej zakładki/podstrony słowo kluczowe.

Pamiętaj jednak by nie przesadzać, tworzenie nowych stron pod każde pojedyncze słowo kluczowe, dotyczące Twojej branży czy usług, nie jest dobrym pomysłem.

Myślniki w adresie URL

Poszczególne słowa, tworzące adres URL powinny być oddzielone od siebie myślnikami. Bardzo często zamiast myślników w adresach URL znajdują się podkreślenia dolne, które dzielą poszczególne wyrazy. Dzielą jednak tylko pozornie, gdyż podkreślenie dolne nie jest wg Google najlepszym separatorem. Raczej łączy wyrazy niż je dzieli. Oczywiście jest wiele witryn, które ze względu na swą ogólną moc SEO i autorytet przebijają się do topowych pozycji nawet z adresami URL zawierającymi tego rodzaju znaki zamiast myślników. Jednak jeśli dopiero zaczynasz optymalizację i pozycjonowanie swojej strony, jest to świeżo powstała strona, to osobiście radzę Ci wdrożyć myślniki.

Długość

Adres URL powinien być możliwie jak najkrótszy. Jeśli Twój URL będzie za długi, to Google w wynikach wyszukiwania sam przytnie go według siebie. W takiej sytuacji, ważne informacje w Twoim adresie URL np. słowa kluczowe, mogą zostać odcięte. Taka sytuacja ma miejsce szczególnie gdy w adresach URL wpisujemy całe tytuły naszych tekstów. Jaką długość zatem może mieć adres URL? Ostatnie zmiany w wynikach wyszukiwania wprowadziły nam nieco chaosu ustalając długość adresów URL w oparciu o liczbę pikseli, a nie realnych znaków. Z moich ostatnich doświadczeń wynika jednak, że najlepiej by Twój adres URL mieścił się w granicy 80 znaków.

Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

 

Logiczna struktura

Planując strukturę strony musisz mieć na uwadze dwie kwestie. Po pierwsze, niezależnie od tego jaką strukturę i zasadę tworzenia adresów URL wybierzesz musi być ona konsekwentnie stosowana przez Ciebie w całej witrynie. Po drugie, struktura adresów URL powinna móc odpowiedzieć na cele strony na następne 5-10 lat. Co przez to masz rozumieć? Jeśli zdecydujesz iż np. w schemacie adresów URL mają pojawiać się kategorie wpisów, to zakres tych kategorii powinien uwzględniać i pomieścić wszystkie możliwe treści jakie chcesz napisać przed następne kilka lat. Nie może być takiej sytuacji, że np. jedna kategoria zmieni się w inną lub podzielisz jedną kategorie na dwie lub trzy. Oczywiście zawsze możesz przekierować stare adresy URL na nowe, ale częsta zmiana adresów URL i dodawanie przekierowań nie jest zalecana. Jeśli tworzysz dużo treści, to musisz także wiedzieć, że stosowanie dużej liczby przekierowań 301 na raz, w krótkim czasie, może bardzo negatywnie odbić się na pozycji Twojej strony w wyszukiwarce.

Aktualny adres URL

Skoro jesteśmy już w temacie przekierowań, to pamiętaj także o tym, by sprawdzać ilość URLi zwracających błąd 404, a więc informację, że strona ta została przeniesiona w inne miejsce. Powinniśmy na bieżąco śledzić stronę pod tym kątem i każdy URL, który zwraca błąd 404 jak najszybciej przekierować na działającą podstronę. Na koniec pamiętaj też by aktualizować na bieżąco, mapę strony w Google Search Console. Pomoże to w szybszej indeksacji nowych adresów URL na Twojej stronie.

Bezpieczny adres URL

W ciągu ostatnich kilku miesięcy widzimy, że certyfikat SSL, służący do bezpiecznej transmisji danych, zyskał na znaczeniu. Google chce byśmy zabezpieczali swoje strony możliwie jak najlepiej, dlatego od początku roku wszyscy użytkownicy przeglądarki Chrome w pasu górnym obok nazwy takiej niezabezpieczonej certyfikatem domeny, mogą zobaczyć informacje, że strona jest niebezpieczna. A to tylko początek zmian jakie w tej materii nas czekają. Warto zatem wdrożyć SSL już dziś.

Podobne wpisy: