MrOptim.pl

Optymalizacja i pozycjonowanie filmów na YouTube

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, po co w ogóle optymalizować filmy w serwise YouTube? Jeśli przyjrzymy się temu jak od pewnego czasu zmienia się wygląd pierwszej strony wyników wyszukiwania Google widzimy, że wzrasta udział wyników pochodzących z serwisu YouTube. Według ostatnich badań, YouTube jest po wyszukiwarce drugim najpopularniejszym narzędziem Google. Nic więc dziwnego, że Google chcąc ułatwić nam maksymalnie dostęp do treści wideo zamieszcza je w wynikach wyszukiwania, jako te najwłaściwsze.  

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

O ile w wyszukiwarce Google nie brakuje treści pisanych odpowiadających na każde zapytanie, o tyle w YouTube pod tym względem mamy wciąż sporo wolnego miejsca, a przy tym również większą łatwość w przedostaniu się na topowe pozycje. Jak optymalizować i pozycjonować filmy na YouTube? Zacznijmy od początku.

Popularne formaty wideo

Zanim przejdziemy do szczegółów optymalizacji, zastanówmy się przez chwilę jakie treści tworzyć i w jaki sposób chcemy przekazywać je w naszych filmach.

Faktem bowiem jest, że wyszukiwarka chętnie wyświetla na pierwszej stronie konkretne formaty treści wideo:

  • Poradniki (na temat tego jak coś zrobić)
  • Recenzje (produktu lub usługi, często bardzo nietypowe)
  • Filmy instruktażowe (pokazujące proces krok po kroku)

Warto wykorzystać je przy planowaniu strategii dla naszego vloga (czyli bloga video). Są to formaty, które nie wymagają wielkich nakładów finansowych, a nagrania zrealizowane w niecodzienny sposób szybko zdobędą popularność. Atrakcyjność filmu to podstawa, gdyż nawet najlepsza optymalizacja nie wiele wskóra jeśli nasze filmy będą mało ciekawe.

Wybór słów kluczowych

Jeśli mamy zamiar tworzyć wideo konkretnie pod pozycjonowanie w YouTube, tak samo jak w przypadku wyszukiwarki, zacząć musimy od wyboru tematu, a co za tym idzie słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. O wyborze słów kluczowych był już osobny odcinek, do którego odsyłam, teraz za to chciałbym skupić się na ocenie atrakcyjności tematu pod kątem optymalizacji w YouTube. Aby to zrobić warto przejść przez prosty proces:

  • Stwórzcie kilka tytułów dla filmu, który chcecie nagrać, które najlepiej opisują temat. Wyjmijcie z nich hasła, które są dla was kluczowe.
  • Wpiszcie powstałe w ten sposób frazy kluczowe, na które chcecie się pozycjonować do Keyword Plannera i sprawdźcie ich atrakcyjność. Pomocnym narzędziem jest też Ubbersuggest.
  • Wpiszcie te frazy w wyszukiwarkę Google i sprawdźcie co pokazuje się w wynikach wyszukiwania. Czy są wśród nich wyniki z YT?
  • Wpiszcie frazy, na które chcecie się pozycjonować w YT i sprawdźcie jaki materiał dostępny jest na YT. Sprawdźcie jakie tytuły mają filmy, które pokazują się na YT i korzystając z tej wiedzy stwórzcie tytuł swojego filmu z użyciem haseł, które są najpopularniejsze.

SEO na YouTube

Optymalizację najlepiej wykonać przy dodawaniu filmu do YouTube. Całość prac sprowadza się do kilku standardowych czynności:

  • Nazwa pliku – zwróćcie uwagę na nazwę pliku, który dodajecie do YT, postarajcie się by był to pełny tytuł naszego filmu.
  • Tytuł filmu – przede wszystkim musicie dodać swoje słowo kluczowe w tytule filmu, najlepiej na samym początku. Postarajcie się też by wasz tytuł by stosunkowo zwięzły.
  • Opis wideo – im dłuższy tym lepszy, najlepiej ponad 200 słów, powinniście do niego dodać wasze słowo kluczowe, nawet kilkukrotnie.
  • Pierwsze zdanie opisu – pierwsze zdanie opisu jest bardzo ważne, bo widać je w opisie znajdującym się przy filmie. Zadbajcie o to, by było atrakcyjne dla potencjalnego odbiorcy, a przy tym zawierało wasze słowo kluczowe.
  • Tagi – nie zapominajcie o dodaniu tagów do filmu, to informacje dla Google o czym jest wasze wideo, jak je skategoryzować.
Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Pozycjonowanie stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

 

Autentyczność kanału

Niestety, by wzbić się na pierwsze pozycje w YouTube sama optymalizacja treści to za mało, potrzebni nam są widzowie, najlepiej zaangażowani i lojalni. Szczególnie ważne w przypadku vlogów firmowych jest to, by kanał był autentyczny. Jeśli chcecie, by odbiorcy wracali do niego, musi wyglądać na rzetelnie prowadzony. Musicie więc zadbać o jego wygląd, a co za tym idzie szczegółowo go wypełnić – mam tu na myśli dodanie grafik, opisów kanału, linków kierujących do firmowych social mediów, tagów kanału, powiązanej firmowej strony www, a także budowę strony głównej kanału.

Zaangażowanie widzów YouTube

Wzrost pozycji w YouTube wiąże się bezpośrednio ze wzrostem zaangażowania waszych widzów. Warto więc wiedzieć jak YouTube mierzy zaangażowanie:

  • subskrypcje – ile osób subskrybuje twoje filmy, ile zapisało się do subskrypcji po obejrzeniu twoich materiałów
  • komentarze – czy twoje filmy są komentowane, czy toczy się pod nimi burzliwa dyskusja
  • watch time – rozumiany jako czas jaki poświęcili użytkownicy na oglądanie twoich materiałów, mierzony zarówno dla całego kanału jak i indywidualnie dla każdego filmu, czyli jaki procent danego filmu jest obejrzany przez statystycznego widza
  • udostępnienia twojego filmu przy pomocy narzędzi znajdujących się pod filmem
  • polubienia/ ulubione/ dzwonki

Promocja kanału

Nie ma jednej drogi na szczyt wyników wyszukiwania YouTube. Jest jednak kilka sposobów na to by zwiększyć swój zasięg i poprawić wyniki oglądalności.

  1. Długość filmów – sprawdźcie jaką długość mają filmy, z którymi będziecie konkurować w YT, sprawcie by wasz film był dłuższy. Statystycznie wydłużasz w ten sposób łączny czas oglądania filmów na swoim kanale. Proporcjonalnie dłużej będą cię też oglądać twoi widzowie.
  2. Polecajcie swoje filmy – odsyłajcie do innych swoich filmów w czasie trwania odcinka, jeśli tylko macie okazję, jak również na końcu każdego odcinka
  3. Stwórzcie playlisty – zadbajcie o kategoryzację waszych filmów na kanale, chaos nikomu nie sprzyja, zamiast wrzucać wszystko do jednego worka, zróbcie playlisty złożone z waszych filmów podobnych tematycznie.
  4. Poproście o subskrypcję/ dzwonek – to żadna ujma, statystyki każdego YouTubera potwierdzają, że lojalność widzów nie jest proporcjonalna do liczby subskrybujących
  5. Płatna reklama – możecie skorzystać z płatnej reklamy w serwisie YT, twoje filmy mogą pojawiać się w wyszukiwarce YT, jak i sugestiach YT przedstawianych widzom innych podobnych tematycznie kanałów
  6. Link w mailu – dodajcie link do swojego kanału w stopce e-mail, wykorzystajcie swoją bazę adresową
  7. Link na blogu – jeśli publikujecie swoje filmy na innych stronach firmowych, np. blogu, dodajcie do nich link do waszego kanału YT
  8. Link w social media – to oczywistość, tam są wasi potencjalni widzowie.

 

Podobne wpisy: