Kampanie AdWords, czyli płatne reklamy w postaci linków sponsorowanych, które możemy zobaczyć nad organicznymi wynikami wyszukiwania, to często najszybsza i najprostsza droga do pozyskania nowych klientów z sieci. Reklamy w AdWords możesz uruchomić w stosunkowo prosty sposób, zaczynają działać niemal od razu i w każdej chwili możesz z nich zrezygnować. Sam ustalasz stawkę za kliknięcie w reklamę, sam ustalasz maksymalny budżet, na bieżąco kontrolujesz wydatki. Właśnie dzięki tym atutom AdWords cieszą się taką popularnością, szczególnie wśród firm, które dopiero zaczynają promocję w Internecie. Równie często jednak słyszy się jednak głosy, o tym że AdWordsy przejadają budżet, że są nieefektywne. Bardzo mało osób jest jednak świadomych, że efektywność kampanii AdWords zależy nie tylko od jej prawidłowego wdrożenia, ale od optymalizacji przez cały czas trwania kampanii. Dlatego też dziś dam Ci kilka porad o tym jak optymalizować kampanię AdWords, by niwelować skutki „niesprzedażowych” kliknięć i wykorzystywać budżet jak najbardziej efektywnie.
Zobacz całą treść na YouTube!
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Ogranicz słowa kluczowe w grupie reklam
Po pierwsze, staraj się ograniczać ilość słów kluczowych przypadających na jedną grupę reklam. Nie dodawaj więcej niż 10-15 słów kluczowych do jednej grupy reklamowej. Pamiętaj, że im mniej słów kluczowych znajdzie się w danej grupie, tym lepiej będziesz mógł dopasować te słowa kluczowe do treści reklam i na odwrót. To z kolei powinno przełożyć się na większą klikalność w twoje reklamy.
Stwórz nowe grupy reklam i reklamy
Grupuj swoje słowa kluczowe w nowe grupy reklamowe po 10-12 słów podobnych do siebie i twórz dla nich nowe reklamy. Pamiętaj też, że jedna grupa reklam powinna mieć kilka różnych tekstów reklam. Musisz wiedzieć, że w sytuacji kiedy mamy w danej grupie reklamowej np. 2 reklamy, to algorytm AdWords sam dobiera sobie wg siebie najlepiej dopasowane reklamy, które wyświetli w odpowiedzi na konkretne zapytanie użytkownika. Będzie to ta reklama, która wg systemu będzie skuteczniejsza, lepiej dopasowana. Dodając nowe reklamy możemy też testować je pod kątem ich skuteczności.
Dodaj nowe słowa kluczowe
Niezwykle rzadko udaje się już na samym początku zbudować wyczerpującą kampanię reklamową, zawierającą wszystkie najpotrzebniejsze hasła. Pamiętaj, że odbiorcy mają wiele pomysłów na szukanie produktów czy usług. Te pomysły przekładają się na bardzo różne zapytania wpisywane w okno wyszukiwarki. Warto na bieżąco je monitorować i reagować. Pomocna w tym jest zakładka „wyszukiwane hasła”, która pokazuje jakie hasła wpisywali w wyszukiwarkę użytkownicy, którzy kliknęli w twoją reklamę.
Specjalista Google Ads. Kampanie dla usług B2B i sklepów internetowych. Sprawdź mnie.
Ustaw dopasowania
Często zdarza się tak, że w zakładce „wyszukiwane hasła”, mamy dużą liczbę kliknięć pochodzących z fraz podobnych do naszej frazy, ale niekoniecznie sprzedażowych, np. zawierające jakiś człon twojej frazy kluczowej, składającej się dajmy na to z 3 pojedynczych słów. Musisz wiedzieć, że można temu zaradzić dzięki dopasowaniom. Istnieją trzy różnego typu dopasowania słów kluczowych, które możesz ustawić dla każdego pojedynczego słowa kluczowego. Nie będę tu ich omawiać – poczytaj sobie o nich w Google. Ważne byś wiedział, że im szersza jest opcja dopasowania słowa kluczowego, tym więcej ruchu może ono wygenerować, ale niekoniecznie mogą to być kliknięcia dające ci zysk. Dzięki zastosowaniu wąskich typów dopasować twoje reklamy mogą pojawiać się na bardzo konkretne słowa kluczowe i tylko takie.
Dodaj wykluczające słowa kluczowe
Innym sposobem na radzenie sobie z kliknięciami pochodzącymi z zapytań, które nie są sprzedażowe jest dodawanie wykluczających słów kluczowych, czyli takich na które nie będzie pojawiać się reklama. Tu znów warto byś sprawdził zakładkę „wyszukiwane hasła” i na bazie tej analizy wykluczył te słowa, które nie są trafione, nie powodują sprzedaży lub pożądanego efektu po stronie klienta. Pamiętaj, byś nie wykluczał cały fraz, a jedynie pojedyncze wyrazy, które Ci nie pasują.
Zmodyfikuj grupę docelową
Bardzo często uderzamy z kampanią na zbyt dużą grupę docelową, chcemy by wyświetlała się np. na terenie całego kraju. Pamiętajmy jednak, że konkurując na rynku krajowym zmagać się będziesz z większą konkurencją, która często może płacić więcej za słowa kluczowe niż Ty. Choćby dla testów sprawdź jak będzie działać, ile będzie mieć kliknięć, ta sama kampania na innych mniejszych grupach docelowych, innych obszarach. Pamiętaj, że możesz ograniczyć swoje grupy docelowe, na które kierujesz kampanie ze względu na lokalizację, dane demograficzne – wiek, płeć, jak i urządzenie z którego korzystają do przeglądania sieci (co może być pomocne zwłaszcza jeśli nie masz strony mobilnej).
Przedstawione dziś porady są dość ogólne, ale chciałem by przydały się osobom, które nigdy nie optymalizowały swoich kampanii lub dopiero zaczynają o tym myśleć. Jeśli nigdy nie optymalizowałeś swojej kampanii AdWords, to opierając się tylko na tych 6 punktach można znacznie podnieść efektywność swojej kampanii. Mam też nadzieję, że każdy z Was, nawet ci, którzy na co dzień zajmują się AdWordsami, znajdą w tym tekście choć jedną czy dwie inspiracje do optymalizacji swoich kampanii.