MrOptim.pl

Optymalizacja pliku produktowego Google Merchant Center

Prowadzisz kampanie produktowe w Google Merchant Center i zastanawiasz się jak poprawić ich skuteczność. Optymalizacja kampanii może nie tylko zwiększyć widoczność Twoich produktów, ale przede wszystkim poprawić dopasowanie produktów do zapytań wpisywanych przez użytkowników. Im bardziej trafny produkt otrzyma w reklamie Twój potencjalny klient, tym większa szansa, że kliknie właśnie w Twoją reklamę i finalnie zakupi produkt w Twoim sklepie. Jak optymalizować plik produktowy?

Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Czym jest Google Merchant Center?

Google Merchant Center to narzędzie reklamowe, czy też system reklamowy, który umożliwia stworzenie reklam dla poszczególnych produktów oferowanych w Twoim sklepie, a następnie wyświetlenie ich w wyszukiwarce (nad wynikami wyszukiwania), na karcie Zakupy, a jeśli tego chcemy także w całej sieci reklamowej Google.

Reklama produktu wyświetla użytkownikom m.in. zdjęcie produktu, tytuł, opis, a także cenę, co ułatwić ma użytkownikowi porównanie Twojego produktu z podobnymi produktami konkurencji i podjęcie decyzji zakupowej z poziomu wyszukiwarki. To właśnie fakt, że użytkownik nie musi wchodzić w poszczególne wyniki wyszukiwania, przeglądać asortymentu na stronach kilku sklepów, bo ma te informacje na jednej liście pod ręką sprawia, że Google Merchant Center jest niezwykle popularnym systemem reklamowym.

Jakie dane musimy zamieścić w pliku produktowym?

Tytuł, opis, , link do strony produktu, link do zdjęcia, dostępność, kod GTIN/MPN, cena, czy ID produktu.

  1. ID – to unikalny identyfikator produktu. Najlepiej wykorzystać numer produktu pochodzący z identyfikacji magazynowej naszego sklepu.
  2. Tytuł – nazwa produktu, która może, a nawet powinna też zawierać specyfikację produktu, ale o tym później…
  3. Opis – Tekst opisujący produkt
  4. Link – powinien on prowadzić do strony produktu w naszym sklepie, na której można dokonać zakupu
  5. Link do obrazu – adres url zdjęcia produktu
  6. Dostępność – status produktu np. “w magazynie”, „chwilowo niedostępny” czy „przedsprzedaż”
  7. Cena – musi być ona zgodna z ceną produktu w Twoim sklepie
  8. GTIN – globalny numer jednostki handlowej, wymagany wyłącznie w przypadku produktów, które mają taki numer nadany przez producenta, można go zamienić na MPN
  9. MPN – numer katalogowy produktu przypisany przez producenta, zasadniczo sami możemy go stworzyć

 

Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista Google Ads. Kampanie dla usług B2B i sklepów internetowych. Sprawdź mnie.

 

Jak optymalizować plik produktowy Google Merchant Center?

  1. Słowa kluczowe w tytule – tytule produktu zawrzeć powinniśmy najbardziej popularne słowo kluczowe opisujące produkt. Warto dodać do niego specyfikację, która pomoże pokryć również inne słowa kluczowe długiego ogona np. informację o kolorze, rozmiarze, czy wadze. Jeśli mamy kilka słów kluczowych o dużych zasięgach, które dobrze określają nasz produkt, to polecam od czasu do czasu zmienić słowo kluczowe w tytule, na kolejne z tej grupy, by sprawdzić, które z nich będzie dla nas bardziej efektywne.
  2. Słowa kluczowe w opisie – opis produktu w pliku Google Merchant Center daje nam bardzo duże możliwości na wykorzystanie słów kluczowych. Możemy zawrzeć w nim co najmniej kilka z nich, a także istotne elementy specyfikacji tj. kolor, rozmiar, materiał, wagę. Poszukując słów kluczowych, którymi powinniśmy wypełnić opis produktu. Warto przyjrzeć się słowom kluczowym długiego ogona, często są one tworzone właśnie w oparciu o specyfikę produktu.
  3. Frazy wykluczające – istnieje grupa haseł, na które nie chcemy by pokazywały się nasze produkty, warto dodać je do wykluczających słów. Pamiętajmy przy tym, że wykluczenie to będzie działać w odniesieniu do całej kampanii lub grupy produktów, którą stworzyliśmy.
  4. Obrazy – Google Merchant Center umożliwia nam dodatnie nawet 10 zdjęć tego samego produktu. Warto dodać 3-4 różne, np. pokazujące produkt z różnych stron. Zdjęcie powinno być wyraźne, dobrze oświetlone i mieć wysoką rozdzielczość. Osobiście polecam testy A/B z udziałem różnych zdjęć np. produktu w różnych sytuacjach lub na różnym tle, po to by finalnie pozostawić te najlepiej klikane.
  5. Atrybuty dodatkowe – to opcjonalne elementy pliku produktowego, które mogą poprawić efektywność kampanii poprzez lepsze dopasowanie produktu do zapytania. Atrybuty dodatkowe pozwalają nam na dodanie do produktu dodatkowych informacji tj. materiał, smak, liczba sztuk w paczce, waga. Jeśli z analizy słów kluczowych wynika, że popularne słowa kluczowe zawierają często określony element np. specyfikacji, który nie zmieścił nam się w tytule, to by podkreślić jego priorytet warto dodać go właśnie jako atrybut dodatkowy.
  6. Kategoria – powinna jak najlepiej odzwierciedlać specyfikę i przeznaczenie danego produktu. Odpowiednie dobranie kategorii dla produktów może nierzadko poprawić widoczność Twojej reklamy. Nierzadko nasze produkty mieszczą się w kilku kategoriach. Polecam przetestowanie 2-3 kategorii.
  7. Wykluczanie nieopłacalnych produktów – systematycznie przeglądajmy statystyki reklam poszczególnych produktów i wstrzymujmy te, których reklama najzwyczajniej nam się nie opłaca. Zaoszczędzony w ten sposób budżet przeznaczony zostanie na promocje produktów o dużo większej efektywności. Możemy w ten sposób wykluczać np. produkty, które często się wyświetlają, ale nie powodują konwersji, czy też np. produkty o wysokim koszcie konwersji.
  8. Optymalizacja stawek – zmiana stawki za wyświetlenie lub kliknięcie w reklamę pozwala nam wpływać bezpośrednio na jej zasięgi. Warto gruntownie przyglądać się statystykom i poróżniać stawki dla różnych urządzeń, lokalizacji, czy też zależnie od harmonogramu wyświetlenia reklam, w poszukiwaniu konfiguracji dającej największy zwrot z inwestycji.
  9. Segmentacja produktów – podział produktów na grupy, który wdrożyć możemy z wykorzystaniem atrybutów, pozwala nam na lepsze zarządzanie stawkami. Warto wydzielić z kampanii mniejsze grupy np. produkty najczęściej kupowane, o określonych cechach, sezonowe i uruchomić dla nich osobne kampanie. Podziału pod względem atrybutów można dokonać w dwóch miejscach: podczas konfiguracji (Filtr zasobów w Ustawienia) lub na poziomie grup produktów, gdzie można wykluczyć lub uaktywnić grupy produktów o dowolnym atrybucie.

Sprawdź inne posty na moim blogu: