MrOptim.pl

Optymalizacja strony pod intencje wyszukiwania

Algorytm wyszukiwania stale się zmienia, ewoluuje, jest coraz bardziej złożony, ale i precyzyjny. Celem tych zmian jest jeszcze lepsze rozumienie aktualnych potrzeby odbiorców i intencji stojących za wpisywanymi w okno wyszukiwarki zapytaniami. W efekcie wyszukiwarka ma dostarczać treści dużo lepiej dopasowane do intencji wyszukiwań. Jeśli Analytics pokazuje Ci, że Twoja strona traci widoczność? Pozyskujesz wartościowe linki, optymalizujesz stronę pod kątem czasu ładowania i responsywności, ale mimo to poszczególne podstrony mają coraz mniej wyświetleń z organika. Może to oznaczać, że nie jest zoptymalizowana pod kątem intencji wyszukiwań. Jak zrobić to dobrze?  

Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

4 intencje wyszukiwania

Intencje wyszukiwań podzielić można na cztery kategorie. W zależności od tego na jakim etapie ścieżki zakupowej lub lejka sprzedaży znajduje się potencjalny odbiorca, jego intencje będą zwykle różne.

Zapytania nawigacyjne – znajdują się zwykle na samej górze lejka, trudno odkryć ich intencję, niemniej pojawić mogą się na każdym etapie. Zapytania nawigacyjne mają na celu wyszukanie konkretnej strony internetowej. Użytkownik w pasku przeglądarki wpisuje nazwę lub człon nazwy strony. Zapytaniem nawigacyjnym jest zapytanie o Twoją markę, adres strony WWW. Pamiętajmy, że Twoja strona firmowa powinna pojawiać się jako pierwsza po wpisaniu nazwy firmy. Nie zawsze tak jest. Pamiętajmy więc, że markę jako taką również trzeba pozycjonować.

Zapytanie informacyjne – to największa grupa zapytań. Są to zapytania o rozwiązanie jakiegoś problemu, mogą mieć też na celu pozyskanie określonej wiedzy. Zapytania te zwykle są złożone z 4-6 słów. Nie muszą mieć dużych zasięgów, ale wykorzystanie kilku z nich na stronie może sprowadzić setki odbiorców. Wśród zapytań informacyjnych są także zapytania o ceny produktów lub opinie o nich. Dla nich powstała ostatnio nowa kategoria, by oddzielić ich od ogólnych zapytań informacyjnych.

Zapytania komercyjne – są to wyszukiwania, które nazwać można przedtransakcyjnymi. Od podjęcia decyzji zakupowej użytkownika dzieli tu tylko mały kroczek. Zwykle chce się dodatkowo upewnić, nabrać przekonania co do słuszności swojej decyzji. Wśród zapytań komercyjnych będą więc zapytania o opinie jak i porównanie podobnych produktów. Intencją tych zapytań nie jest zakup, ale mogą to być zapytania, których następnym krokiem może być zakup. To też nie można ich pomijać w strategii optymalizacji strony, a wręcz dać im trzeba wysoki priorytet.

Zapytania transakcyjne – to zapytanie, które wyraża chęć zakupu, to zapytania o konkretny produkt lub usługę. Zwykle są to najbardziej trafne słowa kluczowe wyrażające nazwę produktu lub usługi. Zwykle toczy się o nie największa walka, gdyż przyjmuje się, że wyrażają chęć zakupu.

 

Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

 

Jak zoptymalizować stronę pod intencje wyszukiwania?

Jak zoptymalizować treść pod kątem intencji wyszukiwań. Oto kilka pomysłów na to jak się do tego zabrać i jak wdrożyć.

Lista i kategoria

Pierwszym krokiem jest stworzenie listy słów kluczowych i przyporządkowanie każdego z nich do jednej kategorii. Pomoże Ci to zaplanować rozbudowę treści na stronie. Mając listę można założyć, że intencje transakcyjną realizować powinny karty produktów i usług, intencję komercyjną i informacyjną np. blog.

Pamiętaj o klastrach słów kluczowych

Zwykle każda strona odpowiadać może na kilka bliskich sobie słów kluczowych np. jak upiec dynię w piekarniku, jak upiec dynię w całości, jak upiec dynie do zupy, jak upiec dynię do sernika. Warto połączyć ze sobą słowa, których nie zamierzasz realizować na osobnych kartach i w oparciu o nie zoptymalizować daną kartę.

Ocena obecnej treści

Teraz postaw się w roli użytkownika wpisującego dane zapytanie i pomyśl co chciałby zobaczyć. Sprawdź czy Twoja strona ma taką treść na dedykowanej podstronie/karcie. Tylko wtedy istnieje szansa, że będzie odpowiednio zoptymalizowana. Jeśli masz karty zoptymalizowane pod dane zapytania, to sprawdź wskaźniki zaangażowania, takie jak współczynnik odrzuceń i czas spędzony na tych kartach. Jeśli statystyki te są niskie to może to wskazywać na problem z optymalizacją pod intencje wyszukiwania.

Analiza konkurencji

Zobacz jakie strony wyświetlają się w odpowiedzi na dane zapytania. Zobacz jakiego typu strony pokazują się wysoko w wyszukiwarce, jakie treści realizują, czy Twoja strona posiada podobną treść. Jeśli większość treści konkurentów z TOP5 mówi o czymś lub ma inny format, to niestety musisz zmodyfikować swoje treści mając to na uwadze.

Wykorzystaj AI

Nie wiesz jak ocenić intencję. Poproś Chat GPT-4 o wskazanie listy prawdopodobnych zamiarów wyszukiwania dla osoby wyszukującej w Google hasło „czapka z daszkiem”. Otrzymasz listę wskazań, która może pomóc Ci prawidłowo zakwalifikować dane słowo kluczowe.

Optymalizuj meta tagi pod intencje

Dzięki starannie opracowanym sformułowaniom w tagach tytułowych i meta opisach możesz wyraźnie wskazać, że Twoja treść odpowiada na intencje użytkownika. Poprawisz dzięki temu współczynnik klikalności.

Optymalizuj tytuły i śródtytuły pod intencje

Tytuły i śródtytuły w tekście do bardzo dobre miejsce, gdzie wizualnie podkreślić możesz intencje poszczególnych akapitów tekstu.

Optymalizuj „Click to action” pod intencje

Pamiętaj o tym, że dopasowanie do intencji podkreślić możesz w każdym detalu np. poprzez odpowiednio dobrane wezwania do działania (treści w przyciskach „Click to action”).

Łącz intencje z głową

Intencja informacyjna wyraża chęć pozyskania informacji. Użytkownik nie chce widzieć od razu listy produktów. Najpierw skup się na tym by dać mu wyczerpującą odpowiedź na zadane pytania, a dopiero potem pomyśl jak wpleść w te treści informacje o produktach.

Świadomość intencji wyszukiwania jest dziś jednym z kluczowych aspektów SEO. Trafne określenie tego co chce znaleźć użytkownik po wpisaniu określonego zapytania w okno wyszukiwarki pozwala na lepszą optymalizację strony pod SEO. Warto ćwiczyć tę umiejętność.

Przeczytaj inne teksty na moim blogu: