Siri, Google Voice Search, Alexa to popularne wyszukiwarki głosowe, które od kilku lat ułatwiają nam korzystanie z internetu. Wyszukiwarka głosowa przydaje się szczególnie podczas wykonywania czynności, które zwyczajnie zajmują nam ręce – kiedy prowadzimy samochód, gotujemy, ćwiczymy. W Stanach Zjednoczonych z wyszukiwania głosowego korzysta ponad połowa nastolatków i ponad 40 % dorosłych. Trend ten wciąż rośnie. Jeśli nie chcecie wypaść z gry i zacząć zgarniać na swoją stronę użytkowników korzystających z wyszukiwarek głosowych to najwyższy czas byście zainteresowali się optymalizacją swojej strony pod wyszukiwanie głosowe.
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Załóżmy, że szukamy pływalni we Wrocławiu. Wpisując w wyszukiwarkę pytanie przy użyciu klawiatury, zapewne będzie ono wyglądać tak – „pływalnia Wrocław”. Natomiast komenda głosowa do Google może przybrać zupełnie inną formę, np. taką – „gdzie mogę popływać we Wrocławiu”. Jak widzicie mamy tu różne słowa kluczowe, a wiec również różne wyniki wyszukiwania. W pierwszym przypadku otrzymamy listę basenów we Wrocławiu, w drugim natomiast linki do tekstów, opinii i komentarzy dotyczących wrocławskich kąpielisk. Nie wierzycie sprawdźcie sami J Co zatem zrobić by nasza strona odpowiadała również na zapytania głosowe?
Strategia długiego ogona
Przede wszystkim zastanówcie się przez chwile w jaki sposób mówimy? Jak wyglądają stawiane przez nas pytania? Prawda jest bowiem taka, że nie mówimy hasłami, tylko pełnymi zdaniami. Pytamy o aktualne potrzeby lub chcemy zaciągnąć opinii na jakiś temat? Często stawiamy pytania otwarte. I to właśnie różni wyszukiwanie głosowe od zwykłego.
A zatem wyszukiwanie głosowe i rankingi najpopularniejszych fraz, nie idą w parze. Jeśli kierujemy swoją strategię SEO jedynie na kilka mniej lub bardziej popularnych słów kluczowe, to nigdy nie znajdziemy się w wynikach wyszukiwania odpowiadających na tak zadane pytanie. Odłóżmy więc na chwilę Keyword Planera i inne narzędzia i zastanówmy się jakie pytania stawiają ludzie szukający usług takich jak wasze, jak je formułują. Stwórzmy listę taki zapytań, przygotujmy teksty odpowiadające na nie i dodajmy je do strony. Przyda się tu zakładka FAQ, czy mini blog, teksty możecie też umieszczać w aktualnościach.
Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
Strategia długiego ogona
Przede wszystkim zastanówcie się przez chwile w jaki sposób mówimy? Jak wyglądają stawiane przez nas pytania? Prawda jest bowiem taka, że nie mówimy hasłami, tylko pełnymi zdaniami. Pytamy o aktualne potrzeby lub chcemy zaciągnąć opinii na jakiś temat? Często stawiamy pytania otwarte. I to właśnie różni wyszukiwanie głosowe od zwykłego.
A zatem wyszukiwanie głosowe i rankingi najpopularniejszych fraz, nie idą w parze. Jeśli kierujemy swoją strategię SEO jedynie na kilka mniej lub bardziej popularnych słów kluczowe, to nigdy nie znajdziemy się w wynikach wyszukiwania odpowiadających na tak zadane pytanie. Odłóżmy więc na chwilę Keyword Planera i inne narzędzia i zastanówmy się jakie pytania stawiają ludzie szukający usług takich jak wasze, jak je formułują. Stwórzmy listę taki zapytań, przygotujmy teksty odpowiadające na nie i dodajmy je do strony. Przyda się tu zakładka FAQ, czy mini blog, teksty możecie też umieszczać w aktualnościach.
Lokalizacja twojej firmy
Większość ludzi korzysta z wyszukiwania głosowego, aby uzyskać informacje na temat fizycznych miejsc, do których planują się udać. Mogą zapytać Google np. „otwarta pływalnia blisko mnie.” Wyszukiwanie głosowe mogą rozpoznać „blisko mnie” i podać wyniki odnosząc się do lokalizacji użytkownika. Zadbajcie o to by na waszej stronie znalazły się dane adresowe: nazwę firmy, pełny adres i numer telefonu oraz godziny otwarcia. Im dokładniejszy i wyczerpujący będzie adres tym lepiej. Choć nie zdziwię się, jeśli wyszukiwarka wyświetli wyniki pochodzące ze stron Google Moja Firma. Warto więc uzupełnić swój profil i na bieżąco nim administrować.
Urządzenia mobilne
Użytkownicy korzystają z wyszukiwarek głosowych głównie przy pomocy urządzeń mobilnych – telefonów czy tabletów. Warto wiec iść o krok dalej i zoptymalizować swoją stronę właśnie pod te urządzenia. Nie ma bowiem nic gorszego niż sytuacja w której użytkownicy wchodzący w nasz link w wynikach wyszukiwania głosowego po chwili opuszczają stronę ze względu na to że jest nieprzystosowana pod urządzenia mobilne.
Wykonajmy klika podstawowych testów, które powiedzą nam czy nasza strona jest przyjazna urządzeniom mobilnym i gdzie mamy problem. Użyjmy Google Mobile Friendly Test by sprawdzić architekturę naszej strony pod kątem urządzeń mobilnych, a także Google Page Speed Insights by sprawdzić jej szybkość. Innym prostym zabiegiem, który wykonać możemy sami to edycja tekstów na stronie, tak by były prostsze w odbiorze dla użytkowników mobilnych. Twórzmy proste zdania, krótkie akapity, dzielmy tekst śródtytułami. Więcej na temat tego jak optymalizować stronę pod urządzenia mobilne znajdziecie w jednym z moich filmów.