Strona typu one-page, czyli taka witryna, która nie ma dodatkowych podstron, składa się tylko i wyłącznie z jednej strony, to ostatnimi laty bardzo popularny trend budowania stron, także firmowych. Szczególnie jeśli np. zależy nam na czasie albo potrzebujemy pojedynczej strony, która jest nam niezbędna w realizacji szerszej strategii promocji danej usługi czy produktu, to one-page jest idealnym rozwiązaniem. Tego typu stronę można zbudować dużo szybciej, co do zasady będzie też tańsza od rozbudowanej witryny.
Strony typu one-page często przybierają też postać landing page’y, które mają za zadanie doprowadzić do odpowiedniej konwersji, do danego celu. Cele te mogą być różne, może to być zarówno zapis na newsletter, pozostawienie swoich danych kontaktowych, jak i sprzedaż danej usługi czy produktu. Zanim jednak do niej dojdzie, najpierw strona musi dotrzeć do odbiorcy. I dlatego w tym odcinku opowiem Ci o kilku naprawdę podstawowych rzeczach, o jakich musisz pamiętać, by zbudować stronę one-page przygotowaną do realizacji celów sprzedażowych, jak i taką, która będzie walczyć o pozycje na liście wyników wyszukiwania.
Oglądaj na YouTube!
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
By móc wypełnić oba te założenia niezbędny jest kompromis w realizacji dwojakich celów – tych związanych z optymalizacją pod kątem SEO i tych dotyczących optymalizacji pod kątem konkretnych celów konwersji.
Optymalizacja pod wyszukiwarki (SEO)
- Jeden zestaw słów kluczowych – musisz pamiętać, że skoro masz do czynienia ze stroną ograniczoną do jednej podstrony (która oczywiście może się składać z wielu sekcji, ale wciąż będzie to jedna podstrona), to musisz ograniczyć również liczbę słów kluczowych, w oparciu o które będziemy ją optymalizować. Stronę tego typu zoptymalizować możesz bowiem tylko pod jeden zestaw słów kluczowych. Zestaw ten powinien wychodzić od jednej najpopularniejszej frazy, związanej z danym tematem, produktem, czy świadczoną usługą. Takim zestawem może być np. gabinet stomatologiczny, gabinet stomatologiczny Kraków, gabinet stomatologiczny NFZ, gabinet stomatologiczny 24h. Staraj się wybrać 3, maksymalnie 4 frazy.
- Meta title – czyli tag tytułowy, powinien zawierać frazę kluczową, wplecioną w komunikat marketingowy. Pamiętaj, że musisz dbać także o to, by dobrze konwertował. Tytuł jest widoczny w wynikach wyszukiwania, warto więc by był interesujący i zachęcał do kliknięcia w dany wynik. Idealnie byłoby, gdyby Twój tytuł mieścił się pomiędzy 60 a 65 znaków.
- Meta description – to opis strony, który tak jak tytuł jest widoczny w wyniku wyszukiwania. Powinien być uzupełnieniem przekazu, dawać kolejne argumenty do kliknięcia w Twój wynik. Przygotowując swój opis meta umiejętnie przemyć w nim wszystkie swoje frazy kluczowe. Będzie to wymagało od Ciebie nieco więcej zastanowienia, ale opłaci się. Obecnie opis meta description może mieć długość nawet około 300 znaków, sugerowałbym jednak trzymać się bezpiecznej granicy 250 znaków.
- Nagłówek – wszystkie nagłówki Twojej strony powinny mieć atrybut <h>. Pamiętaj, by głównemu nagłówkowi nadać atrybut <h1> i tylko jemu. Kolejnym nagłówkom sekcji nadawaj kolejno atrybuty <h2> i ewentualnie <h3>. Wpleć w nagłówki swoje słowa kluczowe. Pamiętaj jednak, że komunikaty wyrażane przez nagłówki muszą prowadzić do określonego celu. Unikaj sztuczności i pisz dla ludzi.
- Treści – tu w przypadku stron typu one-page jest zawsze największy problem. Z jednej strony chcielibyśmy napisać jak najwięcej właśnie pod SEO, umieścić w tekstach jak najwięcej słów kluczowych. Z drugiej, musimy pamiętać o celu jakim jest konkretna konwersja i o tym, by nie rozproszyć uwagi odbiorcy przez opasły tekst. Jak długi może być tekst na stronie typu one-page? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Pamiętaj jednak, że określając długość tekstu musisz brać pod uwagę wszystkie treści jakie znajdują się na Twojej stronie. Jeśli nie jest ona złożona jedynie z haseł, to zwykle masz na niej zapewne około 1500-2000 znaków.
- Sekcje – staraj się je tworzyć tak, by następujące po sobie sekcje tworzyły ciąg wynikowy. Każda sekcja daje szanse na wprowadzenie do strony kolejnych treści. Staraj się jednak, by nowe sekcje dopowiadały i uzupełniały obecne komunikaty, a nie wprowadzały nowe wątki.
- Atrybuty alt – dodaj do zdjęć opisy alternatywne, tzw. opisy ALT. Taki opis to dodatkowe miejsce, gdzie bez skrępowania możesz umieścić słowa kluczowe.
- Szybkość strony – zbadaj stronę narzędziami do mierzenia szybkości strony i zobacz jak szybko się ładuję, a także które elementy najbardziej ją opóźniają. Dopasuj rozmiary zdjęć i grafik do rozmiarów, w jakich wyświetlają się na stronie. Jeśli ładowanie wydłużać będzie inny element strony, to zastanów się jak go przebudować. Strona typu one-page nie jest obszerna, a zatem powinna być lekka i ładować się ekspresowo.
Specjalista SEO. Optymalizacja SEO stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
Optymalizacja konwersji (CRO)
Drugą sferą optymalizacji strony typu one-page, o jakiej nigdy nie powinieneś zapominać, to optymalizacja pod kątem konwersji.
- Jeden cel – przede wszystkim musisz pamiętać, że każdy landing page ma swój jasno sprecyzowany cel. Pod ten właśnie cel będzie przygotowana cała sfera graficzna strony, jak i jej treści, a w tym komunikaty. Musisz więc jednoznacznie określić ten cel. Co może być celem? Konkretne zachowanie, jakiego oczekujemy od użytkownika. Tak jak już wspominałem, może to być np. zapis na newsletter, zebranie danych kontaktowych potencjalnych klientów, rezerwacja egzemplarza, zakup w przedsprzedaży, jak i zakup danej usługi czy produktu czy pozyskanie zapytań o ofertę. Bez konkretnego i jasno sprecyzowanego celu nie da się stworzyć landing page. Na tak małej stronie nie powinno się realizować dwóch różnych ścieżek konwersji, prowadzących do dwóch różnych celów.
- Jasny komunikat – sztuka budowania komunikatu to sfera, która często wychodzi poza samą stronę internetową. Zacznijmy jednak od tych, które znajdują się na stronie. Powinny być jasne i proste, zachęcać do konkretnego działania na stronie. Np. jeśli strona wspierana jest kampanią reklamową w AdWords, zwykle w reklamach używasz przecież konkretnych komunikatów. Budując swój komunikat na stronie musisz pamiętać, by był zgodny z tymi, które do niej kierują. Jeśli użytkownik nie znajdzie odpowiedzi na swoje pytania, to z dużym prawdopodobieństwem opuści Twoją stronę.
- Skuteczny call to action – przyciski powinny być umieszczone w odpowiednim miejscu, jak również wyróżniać się graficznie by zostały zauważone, ale dobry call to action to jednak coś więcej. Przede wszystkim warto w samym przycisku lub jego bezpośrednim otoczeniu dać użytkownikowi ostateczny, konkretny argument, dla którego ma kliknąć w dany przycisk, czy też wypełnić dany formularz. Po drugie, pamiętaj by przycisk informował co stanie się po kliknięciu w niego. Nikt z nas nie lubi niewiadomych, a w sieci nie brakuje naciągaczy. Odróżnij się od nich.
- Finalizacja konwersji – pamiętaj, by po dokonaniu przez użytkownika określonej konwersji zawsze był jeszcze jeden ostatni krok, np. w którym informujesz go o tym iż proces przebiegł poprawnie lub zwyczajnie dziękujesz za dokonanie wyboru. To bardzo ważne by użytkownicy nie musieli zastanawiać się nad tym, czy wszystko zrobili dobrze. Czasem wystarczy zwykły komunikat typu „Dziękujemy za przesłanie zapytania”, czasem warto wysłać maila -sam zdecyduj co będzie najlepsze w Twoim przypadku.
- Modyfikuj cel – nie bój się powiedzieć wprost, że Twój cel nie działa, jeśli faktycznie tak jest. Często nasze oczekiwania, a tym samym cele są zbyt wygórowane, w stosunku do wartości jaką w zamian dajemy użytkownikom. Taki cel może zwyczajnie nie działać. Warto więc na nowo zdefiniować cele swojej strony. Pamiętaj też, że jeden cel może być zrealizowany wieloma ścieżkami, różnymi komunikatami, może akurat te wybrane aktualnie przez Ciebie nie są najlepsze.
- Pamiętaj o mobile – użytkownicy mobilni mają dziś ogromny udział w rynku online, nie możesz ich marginalizować. Poprawnie funkcjonująca wersja mobilna stron typu landing page to dziś absolutna konieczność, a oszczędzając na niej zwyczajnie tracisz klientów.
Przedstawione dziś porady miały na celu zwrócenie Twojej uwagi na kilka absolutnie kluczowych kwestii z zakresu SEO jak i optymalizacji konwersji stron internetowych typu one-page. Mimo, że wydają się niemal oczywiste, to w praktyce tworząc swoje strony, bardzo często o nich zapominamy, albo też je pomijamy, gdyż nie wydają nam się w danym czasie priorytetowe. Prawdą jest jednak, że strona internetowa powinna być skuteczna na wielu płaszczyznach. Dobrze docierać do odbiorców/potencjalnych klientów i prowadzić ich do konkretnego działania.