Prowadzisz firmę świadczącą usługi dla biznesu – np. kancelarie prawną, biuro podatkowe, doradztwo gospodarcze? Zastanawiasz się jak możesz wykorzystać wyszukiwarkę by pozyskiwać zapytania i klientów z Internetu? A może masz już za sobą pierwszy epizod z agencją SEO lub Google Ads, ale jego efekty nie spełniły Twoich oczekiwań? Jeśli chcesz uniknąć ruchu i zapytań od osób niezdecydowanych, którym daleko do podjęcia decyzji o zakupie, to potrzebujesz bardziej złożonych scenariuszów niż tylko „oferuję daną usługę”, „ jestem ekspertem”. Jakich? O tym w dzisiejszym odcinku MrOptim przy tablicy.
Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Dużym błędem osób rozpoczynających promocję usług na rynku B2B jest zwykle wiara w to, że pozyskanie dużej liczby użytkowników z zapytań generycznych (które zwykle mają dużą liczbę – kilkaset czy kilka tysięcy wyszukiwań) spowoduje równie dużą liczbę konwersji, czyli zapytań od potencjalnych klientów. Sęk w tym, że osoby wpisujące to samo zapytanie mogą mieć bardzo różne intencje. Jak odgadnąć kto z pytających np. o księgowego będzie szukał ogłoszeń pracy, a kto faktycznie chce nawiązać współpracę z biurem rachunkowym. Rozwiązaniem tego problemu jest pozycjonowanie na zapytania o konkretną usługę najlepiej kilkanaście.
Specjalista SEO. Pozycjonowanie stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
#1 Optymalizacja strony
Strona internetowa to pierwszy i w mojej ocenie kluczowy aspekt dla efektywności pozycjonowania. Tworząc strategię pozycjonowania firmy B2B i jej usług zacząłbym od strony.
- Rozbudowa oferty – dziś kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt kart / podstron zawierających opisy poszczególnych usług z oferty to rzecz bez której nie uda się prowadzić efektywnych działań pozycjonerskich. Jeśli wiec prowadzisz firmę doradztwa podatkowego, a twoja strona to jednostronicowy landing page to wiedź, że nie tędy droga. Rozbudowa oferty pozwala pozycjonować każdą pojedynczą usługę. Ok, są to frazy o mniejszym zasięgu, ale efekt skali, kilkunastu czy kilkudziesięciu pozycjonowanych fraz ma wypracować wynik i dotrzeć do osób szukających konkretnych usług.
- Strona usługi – dobrą praktyką będzie wypisanie sobie wszystkich usług oferowanych klientom i wybranie (wspólnie z agencją SEO), tych o najwyższym priorytecie oraz związanych z nimi słów kluczowych o największym zasięgu. Dla każdej wybranej usług musi powstać karta / podstrona zoptymalizowana na wybrane słowa kluczowe, która będzie dalej pozycjonowana.
- Blog / aktualności – o ile strony usługi pokryć mają zapytania o usługę jako taką np. rozwody Poznań, likwidacja spółki Kraków, czy np. implanty zębów Szczecin, to teksty na blogu mają za zadanie odpowiedzieć na zapytania dotyczące usługi, zwykle mało wartościowe np. rozwód z orzeczeniem o winie albo czy implanty zębów bolą. Teksty na blogu poprawiają nasycenie strony słowami kluczowymi, a przy tym same w sobie mogą generować ruch (z linków w social mediach). Ważna jest tu także dobra architektura informacji, strony blogów / aktualności dotyczące danej usługi warto podlinkować ze stroną usług i na odwrót, po to by użytkownicy widzieli, że faktycznie znamy oferowany temat.
#2 Pozyskiwanie linków
Są projekty, w których sama optymalizacja strony działa czasem cuda, ale zdarzają się one niestety rzadko. Bez comiesięcznej pracy włożonej w pozyskiwanie linków raczej trudno będzie budować pozycje. Jak to robić? Pewne linki pozyskać może agencja SEO
- publikacje w prasie
- wizytówki w katalogach stron
- fora internetowe
Są jednak i takie, które pozyskać może głównie firma. Możliwości jest relatywnie sporo:
- linki ze stron podwykonawców – podlinkowany logotyp, link z opinii o podwykonawcy
- raporty branżowe – linki do autora raportu wydawanego przez firmę lub przez nią współtworzonego
- profile specjalistów – linki z profili pracowników firmy na portalach branżowych
- wywiady w prasie – linki z opisu autora wywiadu udzielonego przez nas dla prasy internetowej
- wydarzenia biznesowe – linki z sekcji partner, organizator lub współorganizator, jeśli takowym jesteśmy
- sponsoring – linki ze stron sponsorowanego przez firmę wydarzenia
- prelekcje i szkolenia – linki z notek bio na stronach konferencji i szkoleń z udziałem Twoich prelegentów
Wszystkie te linki tworzą zróżnicowany profil linków, którego budowa jest niezwykle trudna dla agencji SEO. Warto więc pamiętać by przy każdej możliwej okazji także samemu zabiegać o linki do swojej strony.
#3 Konwersja
W Internecie tak jak w życiu, by sprzedać usługę na rynku B2B nie wystarczy raz delikatnie dotknąć klienta ofertą. Tym bardziej jeśli oferowana przez nas usługa kosztuje tysiące złotych. Sprzedaż tego typu usług wymaga budowy lejka sprzedażowego i sekwencji działań rozłożonych w czasie. Często co najmniej kilku. Wszystko po to by utrzymać przy sobie uwagę potencjalnego klienta, który przyjdzie do nas w momencie, w którym w pełni dojrzeje do decyzji o zakupie usługi.
- Pozyskanie adresu IP (Strona usługi / Blog / Google Ads -> Analytics)
- Stworzenie list remarketingowych (Analytics)
- Organizacja kampanii banerowej (wizerunkowa, informacyjna, pobierz)
—
- Pozyskanie maila (zapis na newsletter, pobranie raportu, pobranie oferty)
- Kampanie e-mail – kilka różnych, różne informacje, do różnych grup odbiorców
Pozycjonowanie stron usługowych w sieci, w szczególności usług na rynku B2B, nie jest rzeczą prostą. Nie jest to sklep internetowy, gdzie istnieje duża pula wprost wyartykułowanych zapytań o produkt, w ramach której wszyscy są potencjalnymi klientami. Potencjalni klienci pytający o to samo mogą mieć różne intencje, szukać czego innego, mogą także być w różnym miejscu procesu decyzyjnego. Stąd też strategia pozycjonowania i kampanii reklamowych musi być w tym przypadku dużo bardziej złożona.