MrOptim.pl

Pozycjonowanie „long tail”, czyli fraz kluczowych długiego ogona

Szukasz strategii optymalizacji i pozycjonowania, która może przynieść Ci korzyści w możliwie szybkim czasie? Walczysz już o najpopularniejsze słowa kluczowe i zastanawiasz się jak wygenerować jeszcze większy zasięg z wyników organicznych? Słyszałeś już o frazach kluczowych typu long tail, czyli słowach kluczowym długiego ogona? W tym odcinku powiem Ci, czym jest tzw. długi ogon słów kluczowych, jak znaleźć frazy długiego ogona dla Twojej działalności oraz jak możesz je wykorzystać na swojej stronie internetowej.

Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Czym jest „long tail:?

Fraza kluczowa typu long tail, w porównaniu do krótkich fraz kluczowych, które liczą sobie zwykle dwa, góra trzy człony, to fraza bardziej rozbudowana. Składać się może z czterech, a nawet pięciu słów. Może wyrażać różne intencje, zarówno zakupowe jak i informacyjne np. najlepsza klawiatura dla gracza 2023, zimowe buty do biegania z wkładką, domowe sposoby na ból zęba. Frazy typu long tail, często nie mają dużego zasięgu, ale są również dużo mniej konkurencyjne, przez co często łatwiej wypozycjonować się w oparciu o tę frazę na wysokich pozycjach.

Zalety fraz kluczowych długiego ogona?

Niższa konkurencja – wiele firm i marek skupia się na optymalizacji pod kątem najpopularniejszych fraz kluczowych, które w pojedynkę przynoszą największy ruch, a przez to mniej stron internetowych dokładnie i bezpośrednio odpowiada na te bardziej szczegółowe zapytania. Niższa konkurencja na frazach typu long tail daje szansę na dobre wyniki.

Mniejszy koszt – idąc dalej tym tropem, frazy kluczowe długiego ogona mogę zostać wypozycjonowane dużo niższym kosztem niż frazy popularne hasła. Mniej jednostkowych działań będzie bowiem potrzebne by osiągnąć wysokie pozycje na słowa typu long tail. Nawet, gdy o najwyższe pozycje przyjdzie nam powalczyć dłużej, to i tak zwykle będzie to walka o wiele bardziej opłacalna.

Wysoki zwrot z inwestycji – finalnie, inwestycja w pozycjonowanie słów kluczowych dużego ogona może być bardzo efektywna. Nierzadko bowiem, mimo szeroko zakrojonych działań nie jesteśmy w stanie przeskoczyć np. 5 pozycji w wynikach wyszukiwania na topową frazę. Inwestowane w ten cel pieniądze nie dają proporcjonalnego zwrotu z inwestycji. Frazy typu long tail niejednokrotnie dają nam dużo lepszą relację wydatków do zysków.

Większy ruch organiczny – oczywiście, jedna fraza long tail nie wygra w pojedynkę Internetu, ale kilka fraz, wypozycjonowanych na wysokie pozycje, może przynieść więcej ruchu niż niejedna fraza topowa, którą w pocie czoła wbijemy do pierwszej dziesiątki. Strategia pozycjonowania w oparciu o long tail może zwiększyć nasz ruch organiczny, niemniej dobrze co inne strategie.

Budowanie autorytety/kategorii – frazy typu long tail dają nam jeszcze coś, wyczerpujące zagospodarowanie tematu. Możemy dzięki nim zrealizować na stronie treści, które odpowiadają zarówno na popularną frazę kluczową, jak i na zbieżne z nią słowa kluczowe. Dajemy w ten sposób jasną informację, że temat jest nam bardzo dobrze znany.

Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Pozycjonowanie stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

 

Jak i gdzie szukać fraz kluczowych długiego ogona?

Narzędzia analizy słów kluczowych – od Google Keywords Planner, przez Ubersuggest, po zaawansowane typu Ahrefs, czy Moz.

Podpowiedzi Google – zarówno te, które pojawiają się w oknie wyszukiwarki, zawsze gdy zaczynamy wpisywać frazę kluczową, jak i tzw. podobne wyszukiwania, które znaleźć możemy pod organicznymi wynikami wyszukiwań.

Generatory – narzędzia lingwistyczne do generowania zapytań tj. AlsoAsked, albo AnswerThePublic.

Analiza konkurencji – możesz przejrzeć bloga lub podstrony osadzone głębiej, w 2 lub 3 poziomie struktury strony. Często tworzone są one właśnie po to by odpowiadały na słowa kluczowe długiego ogona. Oczywiście możesz użyć do tego narzędzi, najtańsze będzie tu chyba Senuto.

Google Ads – jeśli prowadzisz kampanię Google Ads, to w kolumnie „Wyszukiwane hasła” znajdziesz słowa kluczowe, w odpowiedzi na które wyświetlała się Twoja strona internetowa. Jeśli kampania oparta jest na słowach w dopasowaniu do wyrażenia, to w tym miejscu z pewnością znajdziesz sporo fraz typu long tail.

Jak wykorzystać długi ogon słów kluczowych?

Blog

Naturalnym miejscem na optymalizację pod kątem słów kluczowych długiego ogona jest blog. Blog pozwala Ci na opublikowanie tekstu odpowiadającemu na każde pojedyncze słowo kluczowe.

FAQ

Sekca Frequently Asked Questions, czyli najczęściej zadawnych pytań. To kolejne miejsce, w którym można wykorzystać frazy kluczowe długiego ogona, nawet w zestawieniu kilku fraz na jednej stronie.

Klastry słów kluczowych

Słowa kluczowe długiego ogona, które dzielą ten sam człon np. dwa kolejno występujące po sobie słowa, czy też pochodzą od jednego krótszego słowa kluczowego, zalecam łączyć w tzw. klastry. Jak to robić? Linkując do siebie wzajemnie treści wchodzące w skład danego klastra (grupy).

Kategorie i tagi

Podobny efekt osiągnąć można przez zastosowanie tagów i kategorii, które grupować będą strony zoptymalizowane w oparciu o podobne hasła długiego ogona.

Link do money keywords

Na koniec pamiętaj by dany klaster, dana grupa, zawsze linkowała również do jednej podstrony zoptymalizowanej na topowe słowo kluczowe lub money keywords, czyli frazy, które mają jasną intencję sprzedażową.

 

Sprawdź inne posty na moim blogu: