Architektura sklepu internetowego, odpowiedni dobór słów kluczowych i osadzenie ich na poszczególnych kartach / podstronach naszego e-commerca to klucz do wysokiej efektywności działań pozycjonerskich. Jak zaplanować taką architekturę dla nowopowstającego sklepu? Jak zmodyfikować architekturę funkcjonującego już sklepu internetowego by poprawić jego widoczność na liście wyników wyszukiwania?
Nie działa? Oglądaj na YouTube – https://www.youtube.com
Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!
Cel optymalizacji?
Jak powinna być architektura sklepu internetowego pod SEO? Przede wszystkim przejrzysta – powinna pozwalać botom wyszukiwarki łatwo skategoryzować sklep i poszczególne jego podstrony. Pojemna – umożliwiać dodawanie nowych kategorii i produktów bez wprowadzania szeroko zakrojonych modyfikacji w dotychczasowej strukturze. Bezkolizyjna – przyjęte rozwiązania powinny przeciwdziałać tworzeniu nowych podstron zoptymalizowanych w oparciu o istniejące już w obrębie sklepu słowa kluczowe.
#1 Strona główna
O czym pamiętać wybierając słowo kluczowe, w oparciu o które zoptymalizujemy stronę główną?
Strona główna > lista produktów – zaryzykuję stwierdzenie, że TOP wyników wyszukiwania to nie miejsce dla stron głównych, poza drobnymi wyjątkami sklepów oferujących jedną kategorię produktów. Dlaczego? Wpisując w wyszukiwanie frazę np. karmy dla psów, użytkownik oczekuje wachlarza propozycji do wyboru. Taki też wachlarz będzie starać się podkładać mu wyszukiwarka, kierując w wynikach do podstron zawierających listy produktów aniżeli konkretnych produktów czy stron głównych sklepów internetowych.
Nie kupujemy przez stronę główną – wielu właścicieli sklepów internetowych zapomina, że strona główna sklepu jest kartą czysto wizerunkową, przygotowywana jest raczej pod kątem osób, które znają już markę i domenę sklepu, wchodzą na nią bezpośrednio wpisując jej domenę. Osoby pochodzące z wyników organicznych rozpoczynać będą obcowanie ze stroną zwykle od stron kategorii lub produktu.
Najbardziej pojemne słowo kluczowe – sugerowałby bym optymalizacja strony głównej wykonana była w oparciu o możliwie jak najbardziej pojemne hasło np. sklep zoologiczny online, sklep muzyczny online, sklep z bielizną damską online. W ten sposób informujemy booty wyszukiwarki o kategorii strony, wskazujemy jej rodzaj – sklep internetowy, nie zawężamy możliwości optymalizacji kategorii.
Opis strony głównej – strony główne sklepów internetowych to często zbiór najlepiej sprzedających się produktów, nowości, polecanych produktów. Bardzo, ale to bardzo często zapomina się by na stronie głównej znalazł się opis naszego sklepu. Opis pozwala nam nasycić stronę główną wybranym słowem kluczowym i jego odmianami. Warto przy tym punkcie wspomnieć, że bardzo często zapominamy o optymalizacji strony głównej sklepu. Wydaje nam się, że przedstawienie asortymentu, kategorii, zdjęć i grafik, wystarczająco wskazuje odbiorcy z jakim sklepem ma do czynienia. Niestety system wyszukiwarki nie potrafi jeszcze rozpoznawać takich informacji, stąd trzeba mu przedłożyć je możliwie jak najbardziej bezpośrednio i transparętnie. Ciekawą praktyką jest również odejście od strony głównej w formie listy produktów i kategorii do strony wizytówkowej zawierającej jedynie kilka produktów, a w zamian zawierającą linki do tekstów na blogu, informacje o procedurze reklamacji / zwrotach, nowinki z branży.
#2 Strona kategorii
Zapytanie o produkt o największym zasięgu – kategorie naszego sklepu internetowego najlepiej optymalizować w oparciu o zapytania o słowa kluczowe o największym zasięgu wskazujące na produkt czyli np. kary dla psów/ karmy dla kotów, gitary elektryczne / gitary klasyczne, bielizna nocna / bielizna sportowa. Jeśli na tym etapie jesteśmy w stanie wybrać jeszcze bardziej szczegółowe kategorie to warto to zrobić np. gitary elektryczne dla dzieci / dla początkujących / profesjonalne / używane.
Podkategorie = frazy o mniejszym zasięgu – jeśli trafnych i cennych dla nas haseł jest więcej i chcielibyśmy wykorzystać możliwie jak najwięcej z nich, to hasła te mogą znaleźć się również w tytułach podkategorii.
Opisy kategorii – opisy kategorii pomagają nasycić stronę kategorii słowami kluczowymi. Im dłuższy i bardziej wyczerpujący jest opis kategorii tym większa jest szansa, że strona kategorii będzie w oczach wyszukiwarki uznana za wartościową na tle konkurentów. Jak długi ma być zatem opis kategorii? 4-5 tysięcy znaków nie będzie dziś przesadą. Opis warto jednak podzielić, wstęp umieścić nad listą produktów, a pozostałą treść pod wylistowaniem. Użytkownicy zwykle nie chcą czytać długi opisów kategorii, a na urządzeniach mobilnych mogą one przysłonić listę produktów. Warto wyważyć te proporcje.
Specjalista SEO. Pozycjonowanie stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.
#3 Strona produktu
Kluczowe informacje o produkcie – w tytułach produktu, jak i jego meta danych sugeruję byście zawierali zawsze tylko najważniejsze dla produktu informacje, czyli markę, model, numer serii itd. Unikajmy nakładania się na siebie słów kluczowych. Będą one bowiem kolidować ze stronami kategorii, a to na nich opierać ma się pozycjonowanie sklepu internetowego.
Linki wewnętrzne – na stronach produktowych warto linkować do innych podobnych lub sugerowanych produktów. Cross selling nie tylko poprawić może sprzedaż, ale i ścieżkę przejścia boota przez nasz sklep, zwłaszcza jeśli zależy nam na nadaniu priorytetów poszczególnym produktom.
Opisy produktów – tak jak w przypadku podstron kategorii, tak i na kartach produktowych, bez tekstu trudno o efekty SEO. I tak dochodzimy do kluczowego dla wielu pytania – jaką objętość powinien mieć opis produktu? Odpowiem tak, wyczerpującą, ale nie mniejsza niż u dobrze widocznej w wynikach wyszukiwania konkurencji. Przygotowując opis produktu skupiłbym się dziś w szczególności na tym by był on unikalny względem konkurencji.
#4 Blog
Frazy długiego ogona – główną ideą SEO w sklepie internetowym jest budowa architektury, która będzie w stanie pokryć każde istotne dla oferowanych w sklepie produktów zapytanie. Nie chodzi tu tylko o zapytania o produkt, ale i zapytania informacyjne, które pomagają zwiększać zasięg sklepu a z nim także dotarcie do nowych potencjalnych klientów.
Frazy niszowe – podobnie jest z frazami niszowymi, zwykle o małych zasięgach, które nie nadają się ani na kategorię ani na podkategorię. Jeśli w naszej ofercie znajduje się produkt, który może odpowiedzieć na taką potrzebę, a nie chcemy tworzyć dla tej frazy kategorii lub optymalizować karty produktowej, to możemy zrealizować ją na blogu.
Anchor teksty – w tekstach na blogu możemy linkować do poszczególnych kategorii i podkategorii używając anchor tekstów, czyli klikanych tekstów, które kierują do określonych adresów URL na naszym sklepie. Dzięki anchor tekstom możemy jeszcze bardziej podkreślić kategorię danych podstron linkując do nich z takich samych haseł w tekstach na blogu.
Linki wewnętrzne – blog może też kierować do stron produktów lub kategorii, które połączone są z danym tematem.
Kanibalizacja
„Strona kategorii zamiast strony głównej” „Strona kategorii zamiast karty produktu” Takie dwie maksymy powinny wyświecać tworzeniu architektury sklepu internetowego i jej optymalizacji pod katem słów kluczowych. Wybierając słowa kluczowe, w oparciu o które mają być zoptymalizowane strony produktowe warto zastanowić się nad tym co jest ważniejsze, karta kategorii czy karta produktu. Na dużo bardziej pojemne hasło, frazę o większym zasięgu, ogólną, dużo większą efektywność ma bowiem szanse osiągnąć karta kategorii niż karta produktu. Cykl życia produktu jest zwykle określony, cykl życia strony kategorii warunkuje choć kilku obecność produktów o danej cesze. Stąd karty kategorii utrzymują się w sklepach dużo dłużej niż karty produktów. Wielu z nas kusi się i optymalizuje obie karty – produktu oraz kategorii na niemal identyczne słowa kluczowe, a to doprowadza jedynie do kanibalizacji tych stron między sobą. Finalnie wyszukiwarka wyświetlać może tę dużo mniej efektywną. Takiej sytuacji warto uniknąć.