MrOptim.pl

SEO a blog – pozycjonowanie bloga a strategia SEO

Blog może być bardzo efektywnym narzędziem pozycjonowania w wyszukiwarce. Luźny format wpisów blogowych jest bardzo pojemny, pozwala na publikowanie treści na dowolny temat. Umiejętnie zaplanowana strategia contentowa, czy też konkretnie plan publikacji, może nie tylko zwiększać widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania, ale również wpłynąć na poprawę jej pozycji na najbardziej konkurencyjne słowa kluczowe. Jeśli więc zastanawiasz się, czy warto zaangażować się w blogowanie, albo czy reaktywować swojego dawno już wygaszonego bloga, to ten tekst jest właśnie dla Ciebie. W jaki sposób blog firmowy wpływa na pozycjonowanie? Gdzie najlepiej prowadzić bloga – strona firmowa, osobna domena, serwis blogowy? Jak krok po kroku zaplanować strategię SEO dla bloga? No to zaczynamy.

Czy warto pisać bloga firmowego?

Odpowiedź na pytanie, czy warto pisać bloga firmowego, jest według mnie jednoznaczna. Niezależnie od  profilu działalności Twojej firmy, jej grupy docelowej, zawsze będzie o czym pisać. Sęk w tym by robić to dobrze i nie poddawać się po kilku miesiącach bez efektów. Należy pamiętać, że prowadzenie bloga to inwestycja długoterminowa. Owoce takiego działania często widoczne są po pewnym czasie, ale mają trwały i długotrwały wpływ na wizerunek i widoczność firmy. Jeżeli masz odpowiednie zasoby i jesteś gotów na systematyczne działania, to prowadzenie bloga firmowego może stać się istotnym elementem Twojej strategii marketingowej. Nie ma co ukrywać, przekonanie do blogowania wielu firm, z którymi dziś współpracuję, zajęło mi miesiące. Dziś blog jest dla nich równorzędnym kanałem dotarcia do klientów co strona z ofertą. Przejdźmy jednak do szczegółów.

Prowadzenie bloga firmowego to liczne korzyści, które wykraczają poza samą optymalizację pod kątem wyszukiwarek (SEO):

Budowanie autorytetu

Poprzez publikowanie wartościowych i merytorycznych artykułów, Twoja firma ma szansę ugruntować swoją pozycję jako eksperta w danej branży. To buduje zaufanie do Twojej firmy wśród potencjalnych klientów i zwiększa prawdopodobieństwo, że gdy zajdzie taka potrzeba, wybiorą oni ofertę właśnie Twojej firmy.

Wzmocnienie relacji z klientami

Blog to platforma, która umożliwia interakcję z klientami na zupełnie innym poziomie niż tradycyjne formy komunikacji. Na blogu możesz prezentować produkty czy usługi, ale też dzielić się cennymi informacjami, poradami czy nowościami branżowymi, co z pewnością zostanie docenione przez Twoją grupę docelową, która tych informacji poszukuje. Pamiętaj ludzie nie mają czasu by przeglądać co dzień cały Internet. Bądź ich agregatorem treści, a zyskach wiernych odbiorców.

Zrozumienie potrzeb klienta

Dzięki analizie ruchu na blogu i interakcji z czytelnikami, możesz lepiej zrozumieć, czego oczekują Twoi klienci. To cenna wiedza, którą można wykorzystać do dostosowania oferty, wprowadzenia nowych produktów czy też usprawnienia komunikacji marketingowej.

Ułatwienie procesu sprzedaży

Wysoko jakościowe treści mogą służyć jako narzędzie wsparcia sprzedaży. Przedstawiając rzetelne analizy, oceny, konkretne przypadki zastosowania produktu, czy też praktyczne porady, możesz skrócić proces decyzyjny potencjalnego klienta i zachęcić go do zakupu właśnie u Ciebie.

Utrzymanie i rozwój społeczności wokół marki

Regularne publikacje na blogu i aktywność w social mediach wokół tych treści są najlepszym sposobem na budowanie społeczności branżowej. Lojalni odbiorcy bloga są nie tylko bardziej skłonne do zakupów, ale również do polecania Twojej marki innym, co w efekcie może zwiększyć Twoją bazę klientów.

Oszczędność na reklamie

Dobry dobór tematów, optymalizacja pod kątem najpopularniejszych słów kluczowych, a także wysokiej jakości treści na blogu firmowym pozwalają przyciągnąć potencjalnych klientów, co z kolei może zmniejszyć potrzebę inwestowania w płatne formy reklamy.

Wsparcie dla innych działań marketingowych

Treści z bloga mogą być wielokrotnie wykorzystane w różnych kanałach komunikacji, od newsletterów po media społecznościowe, co zwiększa ich wartość w strategii marketingowej.

Prowadzenie bloga firmowego to więc znacznie więcej niż tylko SEO. To kompleksowe narzędzie marketingowe, które, jeśli jest dobrze prowadzone, może znacząco wpłynąć na różne aspekty działalności firmy.

Jak blog wpływa na pozycjonowanie strony?

Prowadzenie bloga np. firmowego ma znaczący wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania, a tym samym na jej widoczność w Internecie. Dlaczego?

Blog pomaga dostarczać świeże treści na stronie

W pierwszej kolejności, regularnie aktualizowany blog dostarcza wyszukiwarkom świeżej, wartościowej treści, co jest jednym z kryteriów, na podstawie których algorytmy Google i innych wyszukiwarek oceniają jakość i wiarygodność strony. Bogate, unikalne i rzetelne artykuły mogą sprawić, że strona będzie postrzegana jako bardziej kompetentna i użyteczna dla użytkownika, co z kolei skutkuje lepszym rankingiem w wynikach wyszukiwania.

Aktualizacja bloga nowymi artykułami, postami czy nawet komentarzami, daje sygnał wyszukiwarkom, że strona jest aktywna i regularnie uaktualniana. To z kolei jest jednym z kryteriów, które algorytmy wyszukiwarek, takich jak Google, biorą pod uwagę przy rankingu stron.

W środowisku internetowym, gdzie treść jest królem, stale aktualizowane i wartościowe informacje mogą zdecydowanie podnieść autorytet i wiarygodność Twojej strony. Wyszukiwarki premiują strony, które oferują aktualne i relewantne treści, ponieważ to dodaje wartości dla użytkownika i sprawia, że jest on bardziej skłonny pozostać na stronie oraz wrócić do niej w przyszłości. Ostatecznie, to wszystko przekłada się na lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

Ostatecznie, prowadzenie bloga i regularne dostarczanie świeżych treści sprawiają, że strona jest bardziej „żywa” i atrakcyjna zarówno dla algorytmów wyszukiwarek, jak i dla rzeczywistych użytkowników, co w dłuższej perspektywie może przynieść znaczące korzyści w zakresie SEO.

Możliwość wykorzystania Twoich słów kluczowych

Artykuły na blogu to również doskonałe miejsce na umieszczenie kluczowych słów i fraz, na które chciałbyś, aby Twoja strona była wysoko pozycjonowana.

Artykuły na blogu pozwalają na zintegrowanie tych fraz w kontekście wartościowej i użytecznej treści, co jest znacznie bardziej organiczne i efektywne niż próby ich sztucznego umieszczania na różnych stronach witryny. Algorytmy Google są coraz bardziej zaawansowane i potrafią rozpoznać, czy słowa kluczowe są używane w sposób naturalny i czy treść rzeczywiście dostarcza wartość dla czytelnika.

Dobrej jakości artykuły na blogu, zawierające odpowiednio dobrane słowa kluczowe, mogą znacząco poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania dla tych konkretnych fraz. To z kolei przyciąga na stronę bardziej ukierunkowany ruch, co zwiększa prawdopodobieństwo konwersji, czyli wykonania przez użytkownika pożądanej akcji, takiej jak zakup produktu czy wypełnienie formularza kontaktowego.

Warto również zauważyć, że blog daje możliwość głębokiego zagłębienia się w specyficzne tematy, co umożliwia wykorzystanie tzw. długiego ogona (ang. long-tail keywords). „. Są to zwykle dłuższe i bardziej specyficzne frazy kluczowe, które mogą nie generować tak dużego ruchu jak krótsze i bardziej ogólne frazy, ale za to przyciągają bardziej ukierunkowanych i zdecydowanych użytkowników. W praktyce oznacza to, że osoby trafiające na Twoją stronę poprzez takie frazy są często bliższe podjęcia konkretnej akcji, takiej jak zakup produktu czy skorzystanie z usługi. Dodatkowo, frazy długiego ogona są często mniej konkurencyjne niż ogólne słowa kluczowe, co sprawia, że łatwiej jest osiągnąć dla nich wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Na przykład, jeżeli prowadzisz sklep z akcesoriami do uprawy roślin, zamiast skupiać się tylko na ogólnych frazach typu „nawozy do roślin”, możesz napisać artykuł na temat „jak wybrać nawozy do roślin doniczkowych w mieszkaniu”. Taka specyficzna fraza długiego ogona przyciągnie użytkowników, którzy szukają konkretnej, spersonalizowanej informacji i są znacznie bliżej momentu podjęcia decyzji o zakupie.

Blog firmowy wspiera linkowanie

Dobrej jakości treści na blogu zwiększają prawdopodobieństwo uzyskania tzw. „backlinków” czyli linków prowadzących do Twojej strony z innych, często jakościowych i wiarygodnych, stron internetowych. Te zewnętrzne odnośniki są kolejnym czynnikiem, który wyszukiwarki biorą pod uwagę przy ocenie strony, zatem im więcej ich masz, tym lepiej. Musisz wiedzieć, że pozyskiwanie backlinków w wartościowych stron zajmuje bardzo dużo czasu, a jeśli chcesz je kupić, to wiedz, że nie są one tanie.

Blog firmowy stanowi znakomite narzędzie do wsparcia linkowania wewnętrznego. blog umożliwia tworzenie naturalnych odnośników do innych sekcji Twojej strony internetowej, takich jak strona główna, podstrony produktów czy nawet inne wpisy na blogu. Dzięki temu, możesz kierować użytkowników do najważniejszych dla Ciebie treści, co z kolei pomaga w zwiększeniu czasu spędzonego na stronie oraz zmniejszeniu współczynnika odrzuceń. Dla wyszukiwarek, takich jak Google, jest to sygnał, że strona dostarcza wartości i zasługuje na lepsze pozycjonowanie.

Oprócz tego, strukturalne linkowanie wewnętrzne pomaga robotom wyszukiwarkom zrozumieć kontekst i hierarchię Twojej strony. Jeżeli artykuły na blogu są dobrze połączone z innymi istotnymi treściami na stronie, ułatwia to proces indeksowania i może wpłynąć na lepsze zrozumienie tematyki strony przez algorytmy wyszukiwarki. To z kolei wpływa na to, jak Twoja strona będzie się pozycjonować w wynikach wyszukiwania.

Długie treści i czas pobytu na stronie

Blog firmowy jest często postrzegany jako platforma, która umożliwia publikowanie dłuższych treści, znacznie bardziej szczegółowych i wnikliwych niż typowe opisy produktów czy krótkie wpisy na stronie głównej. Długie treści są nie tylko cenne z punktu widzenia użytkownika, który szuka obszernych i rzetelnych informacji, ale również mają znaczenie dla SEO.

W przypadku dłuższych artykułów, użytkownik jest bardziej skłonny pozostać na stronie przez dłuższy czas, co jest jednym z czynników, który wyszukiwarki takie jak Google biorą pod uwagę. Czas spędzony na stronie, zwanym również „czasem zatrzymania”, jest istotnym wskaźnikiem dla algorytmów, sugerującym, że treść jest wartościowa i angażująca. Długie treści często odpowiadają na różnorodne pytania i aspekty danego tematu, co sprawia, że użytkownik nie musi opuszczać strony w poszukiwaniu dodatkowych informacji. To z kolei wpływa na zredukowanie współczynnika odrzuceń, co także jest sygnałem pozytywnym dla wyszukiwarek.

Merytoryczne treści, czyli to co boty lubią najbardziej

Warto też pamiętać, że blog to miejsce, gdzie można głęboko zagłębić się w specyficzne tematy i problemy Twojej branży lub konkretnej usługi/produktu, co z kolei może sprawić, że strona będzie postrzegana jako bardziej kompetentna w obszarach, które są ważne dla Twojego biznesu. To może nie tylko poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania dla tych konkretnych tematów, ale także zwiększyć ruch organiczny, czyli odwiedziny na stronie wynikające z naturalnych wyników wyszukiwania, a nie z płatnych reklam.

 

Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Pozycjonowanie stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

 

Gdzie najlepiej prowadzić bloga – strona firmowa, osobna domena, Blogspot

Jestem zdecydowany, chcę prowadzić blog! Świetnie, to teraz pierwsze i najważniejsze na tym etapie pytanie – gdzie chcesz go umieścić. Blog jako część strony firmowej, blog w osobnej domenie, a może na platformie blogowej. Wybór nie jest jednoznaczny, duże znaczenie ma tu strategia biznesowa Twojej firmy. Jakie są wady i zalety każdego z tych rozwiązań?

Blog na stronie firmowej

Zalety:

  • Pozycjonowanie może być bardziej skuteczne, gdy wszystkie treści pracują dla SEO jednej domeny
  • Wspólna identyfikacja wizualna bloga i marki

Wady:

  • Ograniczenia wynikające z gotowych rozwiązań szablonu graficznego
  • Ograniczenia w przypadku używania gotowych rozwiązań CMS
  • Ograniczenia wizerunkowe

Blog w osobnej domenie

Zalety:

  • Pełna kontrola nad wyglądem i funkcjami strony
  • Możliwość budowania marki niezależnej od firmy

Wady:

  • Działania SEO budują zasięgi i pozycje tylko dla domeny bloga
  • Dodatkowe koszty (hosting,domena)

Blogspot (lub inne gotowe platformy do blogowania)

Zalety:

  • Darmowe i łatwe w użyciu
  • Szybkie rozpoczęcie blogowania
  • Społeczność blogspota

Wady:

  • Mniej kontroli nad wyglądem strony
  • Możliwość utraty danych lub dostępu do strony (jeśli platforma zostanie zamknięta lub zmieni swoje zasady)
  • SEO pracuje na widoczność domeny platformy blogowej

Jeżeli prowadzisz firmę, umieszczenie bloga na firmowej stronie internetowej może być najbardziej korzystne. Jeśli jednak chcesz zbudować osobistą markę, która pozwoli Ci na większą swobodę wypowiedzi niż strona firmowa, to osobna domena może być lepszym wyborem.

Pozycjonowanie bloga krok po kroku

Od czego rozpocząć prace, aby poprawić widoczność bloga w wynikach wyszukiwania:

Krok 1. Badanie słów kluczowych

  • Użyj narzędzi jak Google Keyword Planner, Ahrefs, Senuto, AlsoAsked czy SEMrush do znalezienia słów kluczowych, które są istotne dla Twojej branży.
  • Sprawdź podpowiedzi Google (pod wynikami wyszukiwania oraz te pojawiające się w trakcie wpisywania zapytania do wyszukiwarki)
  • Nadaj im priorytet od największego dla najmniejszego, jaki mają dla Ciebie.
  • Podziel je na grupy tematyczne, zbliżone słowa, które można umieścić w jednym tekście.

Krok 2. Optymalizacja techniczna

  • Upewnij się, że strona Twojego bloga ładuje się szybko. Idealnie 1 s, do 3 s jest do zaakceptowania. Sprawdź w PageSpeed Insight, które elementy ją spowalniają. Polecam też audyt strony w narzędziu GTMetrix i Pulno. Zastanów się czy możesz naprawić te elementy, ewentualnie usunąć je ze strony.
  • Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych. W skrócie musi być czytelna oraz wyświetlać się poprawnie i schludnie na ekranie telefonu.
  • Popraw adresy URL. Krótkie i zrozumiałe URL-e są bardziej przyjazne dla SEO. Nie kombinuj jeśli nie musisz. Na blogu wystarczy ci jeden poziom w strukturze tj. twojblog.pl/twoj-tekst-na-blogu
  • Utwórz mapę strony, aby ułatwić robotom wyszukiwarek indeksowanie strony.

Krok 3. Optymalizacja treści

  • Umieść wybrane słowa kluczowe w tytule, podtytułach i treści.
  • Każdy post powinien mieć unikalny meta opis zawierający wybrane słowo kluczowe.
  • Pisząc posty, skup się na dostarczaniu wartości merytorycznej dla czytelników. Nie bój się opasłych tekstów, pamiętaj o słowach kluczowych.
  • Dodaj atrybuty alt (zawierające słowa kluczowe) do obrazków i optymalizuj ich rozmiar do tego w jakim rzeczywiście wyświetlają się na blogu (desktop+mobile).

Krok 4. Linkowanie

  • Linkuj do innych artykułów na swoim blogu. Najlepiej zbieżnych tematycznie. Zbijaj teksty w grupy tematyczne oparte o podobne słowa kluczowe.
  • Wybierz 1 tekst najważniejsze dla danego tematu i linkuj do niego z innych treści z danej grupy. Odpuść tagi, to przeżytek, lepsze jest linkowanie między tekstami.
  • Na stronie głównej linkuj do najważniejszych tekstów na blogu.

Krok 5. Analizuj i ulepszaj

Pamiętaj, człowiek uczy się całe życie. Nie bój się modyfikacji. Regularnie sprawdzaj efektywność treści i wprowadzaj niezbędne poprawki. Jeżeli informacje się zestarzeją, zaktualizuj je i dodaj nową wartość. Ostatecznie, pamiętaj, że SEO to proces, który wymaga czasu i stałej pracy. Rzadko kiedy spodziewać można się szybkich wyników, ale konsekwentne publikowanie, dobrze zaplanowane tematy tekstów oraz optymalizacja treści pod słowa kluczowe przyniosą korzyści.