MrOptim.pl

SEO dla firm z małym budżetem

Praktycznie nie ma miesiąca, w którym nie dowiedzielibyśmy się o kolejnej nowej funkcji wyszukiwarki Google, kolejnym narzędziu wyszukiwania, czy kolejnej zmianie algorytmu.  Zmiany te wymuszają na specjalistach SEO coraz to bardziej wyszukane działania, które jest ciężko zautomatyzować. „Ręczna” robota, w każdej branży zawsze generowała i generować będzie dość wysoką cenę, z uwagi na czas jaki zabierają dane działania.

Z drugiej strony jednak wciąż jeszcze bez problemu znajdziemy oferty firm obiecujących świetne wyniki za symboliczną stawkę 200 zł miesięcznie. Nie brakuje też firm, które czy to ze względu na ograniczony budżet, czy też zwykłą niewiedzę decydują się na taką współpracę. W zdecydowanej większości przypadków, z jakimi się spotkałem, współpraca ta nie wychodzi im jednak na dobre. Dlatego też dziś chciałbym osobom, które zastanawiają się nad strategią SEO dla swojego biznesu, a nie dysponują wysokim miesięcznym budżetem pokazać kilka konkretnych działań, które nie wiążą się z dużymi nakładami finansowymi.

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Na początek jednak kilka zdań sprostowania. Nie myślcie, że proponowane dziś działania, pozwolą wam konkurować z dużymi korporacjami z waszej branży, liderami rynku, którzy wydają często dziesiątki tysięcy złotych na optymalizację i pozycjonowanie swoich stron. Dzisiejszy odcinek skierowany jest raczej do mniejszych lokalnych biznesów, które poszukują strategii pozwalającej im zaistnieć w sieci i budować pozycję w wynikach wyszukiwania.

Postaw na długi ogon słów kluczowych

Jeśli nie masz budżetu, to walka o dobrą pozycję na ogólną frazę kluczową np. „dentysta Sopot”, może być z góry skazana na porażkę. Zamiast tego staraj się zwiększyć swoje szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania na bardzo specyficzne, często dłuższe i dokładniejsze hasła np. dentysta Sopot 24h, dentysta Sopot nfz, całodobowy gabinet stomatologiczny Sopot itd.

W przeciwieństwie do standardowych słów kluczowych słowa kluczowe długiego ogona cieszą się niższą konkurencją, często też lepiej konwertują, bo prowadzą do twojej strony w odpowiedzi na bardzo konkretne zapytanie. Oczywiście będą one generować znacznie mniejszy ruch niż ogólne hasła, ale wystarczy skoncentrować się na potrzebach twoich klientów by stworzyć bardzo szeroką listę słów kluczowych długiego ogona, która w sumie da niewiele mniejszy ruch co ogólne słowo kluczowe.

Stwórz listę słów kluczowych długiego ogona. O tym jak dobierać odpowiednie słowa kluczowe i gdzie ich szukać wspominałem już w jednym ze swoich odcinków – odsyłam cię więc do niego. Następnie optymalizuj swoją stronę pod kątem tych słów kluczowych i wprowadź je do  swojej strategii SEO. Ile to kosztuje – tyle ile godzin przeznaczysz na wyczerpującą analizę.

Zacznij blogować

Blog to doskonały sposób na budowanie długiego ogona słów kluczowych. Wykorzystaj swoją analizę słów kluczowych i twórz teksty w oparciu o nie. Systematycznie prowadzony blog zasilany o wysokiej jakości treścią to miejsce, które z pewnością doceni wyszukiwarka podsuwając go użytkownikowi na liście wyników wyszukiwania. A skoro masz już użytkownika na swojej witrynie, to teraz pozostaje tylko kwestia tego, by sprzedać  mu swoje usługi. Blogowanie to też metoda na pozyskiwanie linków prowadzących do twojej strony. Wystarczy by twoi czytelnicy przekazywali twój blog dalej.

Postawienie prostego bloga to wydatek rzędu kilkuset złotych. Wiele CMSów, czyli systemów do zarządzania treści, posiada taką opcję, którą wystarczy uruchomić. Jeśli nie chcesz tworzyć swoich wpisów sam, to będziesz musiał je kupić. Ceny tekstów przygotowanych przez copywriterów wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od ich długości, jakości merytorycznej, jak i tematyki jaką mają realizować. Specjalistyczne teksty branżowe będą drogie, ale 1-2 stronicowe opracowania np. na temat wybielania zębów kupisz już za kilkadziesiąt złotych.

Publikuj treści gościnne

Publikacja wpisów gościnnych swojego autorstwa na innych stronach czy blogach powiązanych kontekstowo z twoją działalnością, z linkiem prowadzącym do twojej witryny, nie tylko pomaga w pozycjonowaniu strony, ale też generuje ruch do twojej witryny. Staraj się jednak publikować tylko wartościowe treści na jakościowych stronach z twojej branży.

Przede wszystkim zbadaj branżę i znajdź odpowiednie witryny, które publikują treści zewnętrznych autorów. Stwórz wartościową treść, na ciekawy temat, który będzie interesował czytelników tej strony. Nie zapomnij dodać linka do swojej strony, czy to w treści, czy w opisie autora tekstu. Tu znów całość prac możemy zrobić sami, jeśli jednak nie mamy na to czasu to poszukajmy kogoś kto może ją wykonać za nas. Nawiązanie współpracy z serwisem, przygotowanie tekstu i nadzór nad publikacją to wydatek rzędu kilkuset złotych.

Kampanie Google Ads Białystok MrOptim

Specjalista SEO. Pozycjonowanie stron internetowych i e-sklepów. Sprawdź mnie.

 

Postaw na lokalne SEO

Tak jak wspominałem na początku, nie ma co wierzyć, że jesteś w stanie konkurować z liderami branży na skalę całego kraju. Zamiast tego skup się na mniejszym runku, np. swojego miasta czy regionu i to pod niego dopasuj swoje słowa kluczowe i działania SEO.

  1. Stwórz wizytówkę w Google My Business (GMB) – twoja wizytówka w GMB może pokazać się zarówno na liście wyników wyszukiwania w specjalnym oknie, jak i w mapach Google. Zawiera podstawowe informacje o twojej firmie – zakres usług, godziny pracy, dane kontaktowe, czy zdjęcia. Odsyła też do twojej strony www. Pamiętaj, że Google serwuje użytkownikom mobilnym wyniki wyszukiwania w oparciu o ich aktualną lokalizację. Wizytówkę możesz z powodzeniem utworzyć sobie sam. Więcej na temat jej optymalizacji mówię w odcinku poświęconym tej kwestii. Odsyłam cię do niego.
  2. Udzielaj się w lokalnych mediach – nie uciekaj od tematów bliskich twojej społeczności, pamiętaj o linku do swojej strony www
  3. Angażuj się w dyskusję na forach i stronach lokalnych, nie zapominaj o tym by pozostawić na nich link do swojej strony, pozyskuj tym samym linki prowadzące do twojej strony ze stron lokalnych serwisów internetowych, forów dyskusyjnych. Marketing szeptany wyceniany jest bardzo różnie można znaleźć rozsądnych freelancerów oferujących ceny od 10-20 zł za wpis.
  4. Współpracuj z lokalnymi blogerami – zwykle mają dość duże zasięgi, czyta je sporo osób. Trafne komentarze czy gościnne teksty kierujące do twojej strony mogą pomóc zwiększyć ruch.

Więcej na temat lokalnego SEO znajdziesz w jednym z moich odcinków poświęconych właśnie tej strategii.

Jak widzisz, jest to zestaw dość uniwersalnych i nisko-kosztowych działań, które możesz wykonać sam lub część z nich zlecić na zewnątrz.

Podobne wpisy: