MrOptim
logo
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus, ut hendrerit mi pulvinar vel. Fusce id nibh

Mobile Marketing

Pay Per Click (PPC) Management

Conversion Rate Optimization

Email Marketing

Online Presence Analysis

Fell Free To contact Us
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean feugiat dictum lacus

1-677-124-44227

info@your business.com

184 Main Collins Street West Victoria 8007

Top

Pozycjonowanie (SEO) czy Google AdWords

MrOptim #10 Pozycjonowanie SEO czy Google AdWords cover 845-476

Pozycjonowanie (SEO) czy Google AdWords

Każdy kto posiada swoją stronę w internecie, niezależnie od tego czy jest to prosta strona firmowa, rozbudowany serwis informacyjny, czy też sklep internetowy, zastanawiając się nad promocją swojej strony w sieci pewnie nie raz zadawał sobie to pytanie. Nic w tym dziwnego, bo SEO czyli pozycjonowanie w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania oraz kampanie linków sponsorowanych Google AdWords, to dwie podstawowe metody na generowanie ruchu na naszych stronach z wyszukiwarek. Jakie dają korzyści? Co je różni? Co będzie dla nas najlepszym wyborem?

Zobacz całą treść na YouTube

Chcesz dostawać powiadomienia o moich nowych odcinkach na kanale YouTube kliknij!

subskrybuj-MrOptim

Nie możesz teraz oglądać?

Nic straconego – posłuchaj podcastu!

 

Czyta cały wpis. Miłej lektury.

Dziś przygotowałem dla was porównanie płatnych reklam Google oraz pozycjonowania w oparciu o najistotniejsze według mnie czynniki, które wpłynąć mogą na naszą decyzję. Przy okazji postaramy się obalić kilka mitów. A więc od początku.

Lokalizacja

Reklamy AdWords pokazują się nad organicznymi wynikami wyszukiwania, a także pod nimi. Reklamy czasem pokazują się również obok, ale obserwując zmiany jakie zachodzą w wyszukiwarce, śmiem twierdzić, że już niedługo przestaną być tam wyświetlane. Jeśli natomiast chodzi o naturalne linki, to zawsze znajdą się one pod płatnymi wynikami.

Nakład pracy

W przypadku reklam AdWords nasza praca skupia się nad wyborem określonych słów kluczowych i przygotowaniu treści reklamy. W przypadku działań SEO pracy do wykonania będzie dużo więcej, poczynając od wyboru słów kluczowych, poprzez optymalizację strony ( a więc zmiany w kodzie, strukturze strony i jej treści, kończąc na pozyskiwaniu linków do niej kierujących, których nigdy nie jest za dużo.

Odbiorcy

W AdWords mamy m.in. możliwość kierowania reklamy na lokalizację, grupę wiekową, możemy określić godziny jej emisji czy też dodać wykluczające słowa kluczowe czyli takie, na które nie chcemy by wyświetlała się nasza reklama. To pozwala nam na określenie bardzo wąskiego i konkretnego grona odbiorców naszej reklamy. W przypadku pozycjonowania w naturalnych wynikach wyszukiwania, brak jest jakiejkolwiek możliwości precyzowania odbiorcy, poza oczywiście wyborem określonego słowa kluczowego.

Zasięg

Płatne reklamy w Google widoczne są nie tylko w wyszukiwarce, możemy bowiem rozszerzyć ich wyświetlanie na sieć reklamową Google, czyli reklamy graficzne AdSense czy np. reklamy w serwisie YouTube. Jeśli mowa o pozycjonowaniu organicznym, to prawda jest natomiast taka, że z roku na rok Google rozwija swoje produkty przejmując tym samym coraz większy udział w rynku. Dziś efekty pozycjonowania widzimy nie tylko jako pojedynczy wynik wyszukiwania na liście top 10. Dzisiejsze działania pozycjonerskie prowadzone są na wielu frontach – w mapach Google, czy answer boxach (czyli tzw. wynikach na pozycji nr 0, odpowiedziach kreowanych przez algorytm Google, które znajdują się przed wynikami wyszukiwania), ale też w grafikach, które pokazują się na liście wyników czy nawet na YouTube, jeśli oczywiście dostarczymy tam odpowiednie treści.

Efekt

Kampanie linków sponsorowanych są aktywne niemal natychmiast, dają od razu efekt. Możemy łatwo dostać się na 1 stronę wyników wyszukiwania. W przypadku SEO na efekty przyjdzie nam poczekać, nawet kilka tygodni, a wyniki zależą bezpośrednio od nakładu pracy.

ROI

W przypadku AdWords płacimy za pojedyncze kliknięcie w link lub liczbę wyświetleń reklamy.  Zależność jest bardzo prosta – efekty są widoczne dopóki płacimy za reklamę, gdy przestajemy płacić znikają bez śladu. W przypadku SEO płacimy za optymalizację strony (kodu i treści oraz pozyskiwanie linków) – nic więc dziwnego, że efekty pracy utrzymują się także po zakończeniu współpracy z pozycjonerem. Linki do naszej witryny mogą generować ruch na naszą stronę przez bardzo długi czas.

Koszt

Na wysokość opłat w kampanii AdWords składają się dwa czynniki – koszt kampanii (ile środków przeznaczymy na reklamę) oraz koszt obsługi kampanii przez specjalistę. W przypadku pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania na koszt kampanii składa się m. in. koszt optymalizacji strony (treści, kodu), koszt copywritera, koszt bieżących działań SEO, własny nakład pracy.

Budżet

Ma to przełożenie na budżet. I tak, w przypadku AdWords, może to być kilkaset złotych miesięcznie jak również kilka czy kilkanaście tysięcy złotych.  W przypadku SEO, często mamy do czynienia z ryczałtową stawką za usługę od tysiąca do kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od zakresu prowadzonych działań.

Zagrożenia

Niestety, największym wrogiem każdego kto prowadzi płatne kampanie Google AdWords są programy blokujące wyświetlanie reklam zainstalowane na komputerach naszych docelowych odbiorców. I nic w tej sprawie nie jesteśmy w stanie zrobić. Za to w przypadku pozycjonowania, największym zagrożeniem jest każdorazowa zmiana algorytmu Googla, która miesza co chwile szyki pozycjonerom. W tym przypadku jednak wyjściem z sytuacji jest obserwacja trendów i szybka reakcja na zmiany.

Pora na podsumowanie. Jeśli chcielibyście bym powiedział wam wprost co jest łatwiejsze w prowadzeniu, co jest tańsze, to muszę was zawieść. Nie ma na to jednej poprawnej odpowiedzi. Wyznacznikiem jest tu zwyczajnie nasza konkurencja. Dla jednego z was AdWords może okazać się tanim sposobem na wygenerowanie ruchu czy sprzedaż, dla kogoś innego efektywniejsze może okazać się pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania.  Ja osobiście AdWords polecałbym w szczególności tym, którym zależy na bieżącej kontroli wydatków na reklamę, poszukującym elastycznych metod. Linki sponsorowane sprawdzą się też doskonale jako wsparcie sprzedaży sezonowej, zwłaszcza jeśli nasze sezony są naprawdę krótkie. Jeśli natomiast nie śpieszy wam się tak strasznie, zależy wam na długofalowych i wielopoziomowych efektach, które z czasem będą jedynie zwiększać zwrot z inwestycji, a przy tym chcielibyście poprawić rozpoznawalność i wizerunek waszej marki, to z całą pewnością powinniście zainwestować w SEO.

 

Podobne wpisy: